På catwalken på Torvet i helga kan man se noen av gavene Fretex har fått fra folks klesskap. Klærne er gamle, og kanskje litt slitte, men Fretex mener de likevel har gjort seg fortjent til en plass i motebildet.

- Gjenbruk er tidsriktig, og kolleksjonen med dame- og herreklær vil vise at Fretex er «up-to-date» når det gjelder motebildet. Den vil også vise at man kan leke seg litt med klær som allerede er produsert, sier Astrid Lind, salgssjef for butikker, Fretex Midt-Norge.

De siste fem årene har 248 personer i Midt-Norge fått jobb eller tatt videreutdanning etter å ha fått hjelp av Fretex

Bruk - ikke kast

Det er Trondheim Renholdsverk som arrangerer Gjenbruksdagen 2016, for sjuende år på rad, med Fretex som hovedsamarbeidspartner. Kommunikasjonssjef Tone Pettersen Olden i Trondheim Renholdsverk håper dagen skal være avfallsforebyggende, og stimulere til økt gjenbruk blant byens innbyggere.

- Vi vil også vise at det å handle brukt ikke kun er av hensyn til miljøet, men også bra for seg selv også. Brukte klær kan være veldig stilig, og folk kan finne sin egen stil ved hjelp av brukte klær. Også interiør med sjel er lettere å finne brukt, sier Olden.

Kommunikasjonssjef i Trondheim Renholdsverk, Tone Pettersen Olden, mener at å kjøpe brukt er bra både for miljøet og en selv.

Renholdsverket vil for anledningen flytte gratisbutikken BrukOm til Midtbyen, hvor folk kan levere brukte ting og/eller ta med seg gjenstander de har bruk for.

Butikken åpnet i april som et prøveprosjekt på bedriftens gjenvinningsstasjon på Heggstadmoen.

- Den ble en suksess fra første stund. Mellom 4-500 kilo varer går ut hver dag, sier Olden, som legger til at de i år sender en renovatør med en splitter ny renovasjonsbil ned til sentrum for å være en attraksjon for barna.

Marvin Wiseth og Mona Grudt leder publikum gjennom dagen, og D.D.E runder av med en minikonsert.

Sju av ti nordmenn sier de gir videre klær de ikke bruker selv. Gjenbrukstrenden er fremdeles på vei opp i Norge, men Fretex mener vi kan bli enda bedre.

- Bøkene fortjener å bli lest igjen

Fretex har fått med seg Fotofagskolen og Trend modellbyrå til å gjennomføre moteshowet. I tillegg skal Fretex sette opp tre pop up-butikker på Torvet den dagen; et med klær og redesign, et med Barnas Fretex med leker, klær og utstyr og et telt med bøker og tegneserier.

- Vi får inn mengder av bøker, spesielt mange fine barnebøker, og de fortjener å bli lest om igjen. I tillegg håper vi å nå nye kunder ved å vise fram vår redesign. Vi har fått skinnjakker sydd om til vesker og pennal, ullpledd er sydd om til handlenett og gamle bøker er gjort om til tøffe notisbøker, sier salgssjef i Fretex Astrid Lind.

Lisbeth Oksfjellelv, markedskoordinator for Fretex Midt-Norge, mener det er viktig å minne folk om hva de støtter når de bidrar med klær eller kjøper klær hos Fretex.

- Da er folk med på å støtte det sosiale arbeidet Fretex gjør, som å bidra til et bedre miljø og hjelpe folk ut i jobb. I tillegg støtter de opp om det lokale arbeidet Frelsesarmeen gjør i Trondheim, sier Oksfjellelv.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.