Reaksjonene lot ikke vente på seg da en aktivitetsplan for skolefritidsordningen ved Steindal skole i Trondheim begynte å sirkulere på nett. Her er aktivitetene inndelt etter barnas kjønn. Gutter får drive med fart og moro i gymsalen, mens jentene skal bedrive neglespa og såpeverksted.

- Problemet med å dele opp barn i kjønnsdelte grupper er at ikke alle gutter og jenter er like. Det overkjører alle andre forskjeller hos barna og det kan føre til at mange faktisk kan føle seg mindre hjemme i en enkjønnet gruppe enn i en blandet. Det gjør det vanskelig med diversitet innen for kjønnsgruppene, sier professor Harriet Bjerrum Nielsen ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo i en e-post til Adresseavisen.

- Leve opp til stereotypier

Hun mener det også sender sterke signal til barna om at kjønn betyr mye og definerer hvem du skal være.

- Du skal helst leve opp til stereotypiene om hva en typisk jente eller en typisk gutt er. Hvis en jente ikke på forhånd har tenkt på at ​man kan bruke tid på å ordne neglene sine skal hun fort bli drillet i det på denne skolen. Og en gutt som kanskje hadde syntes det hadde vært litt artig med neglespa får bokstavelig talt en smekk over fingrene, fortsetter hun.

- Det er en kjempedårlig idé, fastslår forskeren.

Denne SFO-planen ved en trondheimsskole får sterke reaksjoner på sosiale medier. Foto: SKJERMDUMP SOSIALE MEDIER

Jenter kler seg ut som prinsesser og gutter som superhelter – nå dropper barnehagen karnevalet

- Alt burde vært valgfritt

Hun er ikke i tvil om at alle aktiviteter burde være valgfri.

- Her blir det rent flertallsdiktatur! Hvis det nå er  slik at et flertall av jenter heller ønsker å ordne neglene sine enn å bevege seg og bruke PC. I et kvalifiseringsperspektiv er det jo noe bekymringsfullt i seg selv hvis det er sånn, mener hun.

- Skolen skulle heller se det som sin rolle å utvide elevenes repertoar enn å sementere et ensidig flertallsmønster. Og det gjelder for begge kjønn, sier Bjerrum Nielsen.

Svømmeundervisningen i 8. og 9. trinn på Huseby skole ble denne våren kjønnsdelt. Det er jentene som har bedt om det for å slippe kroppspresset.

- Speiler 1950-tallet

Professor Agnes Bolsø ved Tverrfaglige kulurstudier NTNU mener opplegget ved denne skolen speiler 1950-tallets strenge kjønnsdeling.

- Problemet er ikke at det er to opplegg å velge mellom. Problemet er å stemple dem med kjønn. Det finnes garantert jenter som ønsker opplegget beregnet på gutter og visa versa. Her blir det nesten umulig å velge på tvers, fordi du da ikke framstår som "ekte gutt" eller "ekte jente". Du har simpelthen signalisert interesser som skolen anser som feil for ditt biologiske kjønn, skriver Bolsø i en e-post til Adresseavisen.

- Reaksjonene i nyhetsoppslaget viser rettferdig harme, er et eksempel på hvordan flere forståelser av kjønn lever side om side i vårt samfunn. Og det holder kjønnsdebatten levende så lenge menneskene puster, fortsetter hun.

Professor Agnes Bolsø ved NTNU mener opplegget ved denne skolen speiler 1950-tallets strenge kjønnsdeling.

- Uheldig og stigmatiserende

Forsker Siri Øyslebø Sørensen ved NTNU trodde først det ikke var sant da hun så SFO-planen.

- Det er uheldig og stigmatiserende å bruke kjønnsinndeling på denne måten, sier Øyslebø Sørensen.

NTNU-forsker Siri Øyslebø Sørensen hadde problemer med å forstå at SFO-planen var reell. Foto: Kristin Slotterøy

Hun mener det burde ha vært brukt en annen inndeling enn kjønn.

- De kunne kalt inndelingen for rolige aktiviteter og andre aktiviteter i stedet. Det er uheldig å knytte det til kjønn på denne måten. Barn har forskjellige preferanser og vi trenger ikke oppdra dem til å følge stereotypiske kjønnsroller, sier forskeren.

Hun er glad for at folk blir provosert når slike saker dukker opp.

- Det er lett å tøyse bort slike saker, men det sender et veldig sterkt signal når man kategoriserer noe som gutte- og jenteaktiviteter, sier Øyslebø Sørensen.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.