Møtet mellom Solvik-Olsen, fylkesordfører Tore O. Sandvik og kommunalråd Geir Waage om bymiljøavtalen endte i munnhuggeri – og ingen avtalesignering fra trønderne.

Til tross for sterke og gjentatte oppfordringer fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) om å signere bymiljøavtalen med staten, nektet fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) og kommunalråd Geir Waage (Ap) å signere den foreliggende bymiljøavtalen med Staten fredag ettermiddag.

- Det er veldig spesielt at de ikke vil signere en avtale om å få 3,7 milliarder kroner av staten til beste for byens befolkning. Det er ikke kommet nye momenter som de ikke har visst om i de fire månedene som har gått, sier samferdselsminister Ketil Solvik Olsen til adressa.no

- Vi hadde bedt om et avklaringsmøte, men ble møtt med munnhuggeri og utskjelling. Solvik-Olsen var ikke spesielt opptatt av dialog, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik.

- Veien ikke ferdig

Trondheim vil ha garantier for at økt trafikk inn i Trondheim på ny firefelts E6 øst ikke skal føre til sanksjoner i form av avkortninger i Bymiljøavtalen med staten på 3,7 milliarder kroner eller pålegg om ekstra bommer.

Trondheim ville også ha statsrådens løfte om elektrifisering og bygging av dobbeltspor mellom Trondheim- og Stjørdal innen 2023 inn i bymiljøavtalen.

Men i møtet fredag ettermiddag avviste Solvik-Olsen at det var behov for å utvide bymiljøavtalen.

- Dersom det oppstår problemer underveis, vil vi løse dette i samarbeid. Avtalen skal uansett reforhandles i 2018. Da er ikke veien – og de problemene dere mener den vil skape - i nærheten av å være ferdig. Jeg kan heller ikke lage avtaler på en Nasjonal Transport som ikke er vedtatt, sa Solvik-Olsen – og siktet til jernbanekravet.

Sur stemning

Stemningen på statsrådens møtekontor på ett av takene i regjeringskvartalet svingte fra glohet til iskald fredag ettermiddag.

Hele møtet endte i en sky av munnhuggeri og krangel.

- Værsågod, mine herrer. Her er 3,7 milliarder kroner til beste for byens befolkning. Dere kan ikke sette dette i spill nå, dere bør skrive under, sa Solvik-Olsen da han demonstrativt – og bydende - satte sin egen signatur på de tre eksemplarene av avtalen.

- Vi kan ikke skrive under før vi får svar på våre spørsmål skriftlig. Det kan komme en ny statsråd eller en ny regjering som ikke husker det du sier til oss nå. Hvis dette ikke er noe problem, kan du ikke bare skrive det. Hva er det som er så vanskelig med det, sa fylkesordfører Tore O. Sandvik.

- Stoler dere ikke på meg? Jeg kan godt skrive det jeg nettopp har sagt på en serviett. Men det vil stå det samme der, som jeg sier til dere nå. Det dere er opptatt av, vil ordne seg om det faktisk blir et problem. Og vi kan adressere dette når bymiljøavtalen uansett skal reforhandles i 2018. E6 øst vil uansett ikke være i nærheten av å være bygget før dette

- Nei, takk. Vi vil ha skriftlige svar, fastholdt Sandvik.

- Det er ingen nye momenter nå, som dere ikke har visst om i fire måneder. Jeg forstår ikke hvorfor dere har startet opp dette nå. E6 øst vil bli bygget uansett. Det eneste dere oppnår nå er å forsinke pengene til sykkelbaner og kollektivtrafikk i Trondheim, kontret Solvik-Olsen.

Og slik fortsatte det. Frem og tilbake - og en tur innom lokale og nasjonale politiske skillelinjer. Uten at partene ble spesielt mer enige av dette.

Brudd?

Etter møtet var begge parter oppgitt og frustrerte.

- Hva skjer nå? Dere har ikke akkurat fått de forsikringene dere ba om? Er det brudd i forhandlingene om Bymiljøavtalen?

- Vi får avvente hva som kommer i det skriftlige svaret. Men vi tok jo med avtalen her i veska. Så om samferdselsministeren nå formulerer skriftlig at dette ikke er noe problem, så sender vi tilbake underskrevet avtale, sier Tore O. Sandvik.

- Her sitter vi altså klare med 3,7 milliarder kroner og så kommer de hit for å krangle. Det er en meget spesiell oppførsel, som vi må merke oss til senere forhandlinger, sier Solvik-Olsen.