Det var i slutten av juni at formannskapet ba rådmannen komme tilbake med en billigere løsning for oppgradering av Christian Frederiks gate i Trondheim. Den gang ble en ny gang- og sykkelvei på 370 meter og to bussholdeplasser fastsatt til 56 millioner kroner.

Ville ha opprinnelig pris

Nå har rådmannen redusert kostnadene til 40 millioner kroner, men fortsatt er ikke formannskapet fornøyd. I tirsdagens møte ble det enstemmig vedtatt at rådmannen vurderer tiltak som kan redusere kostnadene i prosjektet ytterligere. Eksempelvis enklere tiltak for å skille gående og syklende enn det som fremkommer i saksfremstillingen og vedlegg.

Elin Marie Andreassen fremmet på vegne av FrP og Høyre et forslag om at prosjektet gjennomføres innenfor det opprinnelige prosjektforslaget som ble prissatt til 21,7 millioner.

- Selv om vi har fått notat som tar ned kostandene, er det fortsatt et prosjekt som er langt dyrere enn planlagt. Det betyr at noen av tiltakene ikke blir som foreslått. Men det å redusere omfanget som vi foreslår kan forsvares, sa FrPs Elin Marie Andreassen.

Debatt: Grønne valg er for dyre

Folks penger

Men dette fikk ikke tilslutning. Flertallet ønsket ikke å pålegge at prosjektet må ned til 21,7 millioner kroner. Men i stedet ble det altså vedtatt at rådmannen ser på andre tiltak som gjøre det billigere enn 40 millioner kroner.

- Gode miljøtiltak er viktig, og vi skal bruke penger. Men det er veldig vktig at med nøkternt forbruk. Alle pengene vi bruker er folks penger, og vi må ha sterkere fokus på hva vi bruker pengene på, sa Høyres Yngve Brox, som sammen med miljøpakkepartiene (SV, Ap, MdG, KrF, V, Sp) lanserte det enstemmige forslaget.

Autostrada

Aps Geir Waage uttrykte full enighet med Brox, og var klar i sin tale:

- Sterk kostnadskontroll må til. Når enkeltsakene én etter én kommer med overskridelser sier det seg selv at det blir mindre til andre prosjekter. Pengene forsvinner raskt uten større kontroll. Christian Fredrikes gate er jo også en autostrada sammenlignet med mange andre veier, sa Waage.

Planen med Christian Frederiks gate er en del av Miljøpakken og er ment å bedre fremkommelighet for superbuss, syklende og gående mellom Singsaker og Studentersamfundet, langs den planlagte Singsakerringen. 34 av de 40 millionene rådmannen vil bruke er tenkt finansiert av Miljøpakken.

Kutter varme

Reduksjonen fra 56 millioner til 40 millioner skyldes ifølge saksfremlegget:

* Eventuelle støytiltak er ikke inkludert.

* Varme i plattformer for Superbuss er ikke inkludert.

* Mindre usikkerhet knyttet til mengdeberegninger.

Men til tross for nedskalering er det fortsatt stor usikkerhet rundt omfanget av forurensete masser og behov for deponering ettersom det er funnet spor av forurensning i dagens veioverbygning. I tillegg er det usikkerhet rundt omfanget av å stenge biltrafikken under byggeperioden.

Når det gjelder støytiltakene er disse tatt ut av prosjektet og skal håndteres som egen sak, med egen finansiering, dersom de skal utføres.