Ukene med graving på tomten og transport av masse har skjedd samtidig som det knapt har kommet nedbør i Trondheim.

- I perioder, når støvskyene har vært på det verste, har jeg ikke kunnet åpne vinduene eller sitte ute på terrassen, sier Johnson.

Arbeidet med utgraving av masser fra byggeprosjektene har enkelte uker pågått fra tidlig på morgenen til et stykke ut på kvelden.

Johnson har vært i kontakt med utbyggeren Veidekke og byggentreprenøren Consto om støvproblemene.

- Utbyggeren har brukt en liten kostebil for å fjerne støvet, men jeg synes det monner lite, påpeker beboeren, som føler hun ikke blir lyttet til når hun har klaget på støvplagen.

- Det burde være en selvfølge at en entreprenør sørger for gode nok rutiner for å fjerne eller dempe byggestøvet. Det skulle være unødvendig at støvplagen blir så ille at beboerne må klage for at det blir gjort noe. Dette er et område hvor det også er mange barn på skoler og barnehager. Det er viktig å ta vare på miljøet, sier en oppgitt Johnson.

LES OGSÅ_ Maskinparken første smakebit fra bydelen Nye Lilleby

Har hatt ekstra spyling og kosting

Byggentreprenøren Consto Trøndelag har stor forståelse for klagen fra Johnson.

- Vi har hatt en intens periode med utgraving fra 1. september, en periode som akkurat er avsluttet.

Vi har detaljerte retningslinjer for håndtering av støvproblemer og følger disse nøye. I snitt har vi hatt kosting med tilført vann i Stjørdalsveien tre ganger i uken.

Det tørre været de siste ukene har imidlertid vært særlig utfordrende med tanke på støvproblematikken. Vi har selv lagt merke til at det har vært mer støv enn vanlig i luften.

De ukene hvor det har vært ekstra tørt, har vi derfor hatt ekstra runder med rengjøring, forteller prosjektleder Ove Bremseth i Consto Trøndelag.

Rengjøringen har vært et samarbeid mellom graveentreprenøren SG Entreprenør og Tverrås som har benyttet en feiemaskin som tilfører vann og deretter samler opp støvet.

To klager siden april

- Hvor mange klager har dere mottatt?

- Siden vi begynte anleggsarbeidet i april har vi bare mottatt to klager, en beboerklage og en fra en bedrift i området. Etter beboerklager iverksatte vi en ekstra runde med spyling og kosting umiddelbart.

Å ha et større byggeprosjekt midt i et boligområde er utfordrende med tanke på støv og støy. Det er mange å ta hensyn til og vi legger vekt på å ha et godt forhold til naboene. Vi gjør det vi kan for å legge forholdene best mulig til rette, sier Bremseth, som oppfordrer alle i nabolaget til byggeprosjektet på Lilleby til å ta kontakt dersom de opplever sjenerende støv- og støyplager.

- Det er bare å komme innom, så skal vi lytte til det folk har på hjertet, sier prosjektlederen.

- Trondheim kommune får med jevne mellomrom henvendelser om støvplager, men vi har ikke registrert noen klager i forbindelse med Lillebyutbyggingen.

Renhold og støvdemping er en del av reguleringsplanen, og byggherren er pålagt å ha en plan for hvordan dette blir håndtert. Nivået for tillatte støvmengder følger statlig retningslinjer. I tilfeller hvor støvplagen er særlig store, og utbygger ikke ser ut til å foreta seg noe for å dempe plagene, kan veieier gripe inn på eget initiativ og sørge for renhold. Utbyggeren vil da få tilsendt regningen, sier Tore Berg i miljøenheten i Trondheim kommune.

LES OGSÅ_ Naboer på Lade frykter fortetting