Den omdiskuterte saken fikk støtte fra Ap, Høyre, Venstre og Senterpartiet i bygningsrådet tidligere i høst, og i torsdagens bystyre ble det et endelig politisk vedtak med det. Dermed blir det fire felt og doble tunnelløp på strekningen.

E6 skal forsterkes fra Ranheim til Værnes, og det var reguleringsplanen for strekningen Reppekrysset – Væretunnelen, i Trondheim kommune bystyret sa ja til.

Både Malvik kommune og Stjørdal kommune har sluttet seg til å utvide E6 Øst, mens det i Trondheim har vært en frykt for at E6 øst kan komme i konflikt med bymiljøavtalen. Den kan ryke hvis personbiltrafikken øker, og da kan Trondheim miste nærmere fire milliarder kroner i statlig støtte.

En merknad fremmet av SVs Ingrid Marie Sylte Isachsen på vegne av SV, Ap, MDG, V, KrF og Sp ble vedtatt. Der heter det: "Bystyret understreker at en utvidelse av E6 østover ikke endrer nullvekstmålet. Økt veikapasitet kan bety behov for nye avbøtende tiltak for å nå målet. Statens ansvar for avbøtende tiltak må presiseres i neste bymiljøavtale."