Årets nyskapere innen medieteknologi heter Contextual. Onsdag vant de en konkurranse for de beste ideene innen digitale medier eller medieteknologi. Bak konkurransen står Mediebedriftenes Landsforening og NxtMedia.

- Vi tror at finansnyheter og aksjehandel kommer til å smelte sammen, sier Jon Espen Ingvaldsen i Contextual. De er kjempeglade for å ha vunnet konkurransen som innebærer en pengepremie på 100 000 kroner, mentorhjelp, gratis kontorplass og ikke minst opptak i det amerikanske selskapet Tapads mentorprogram, Propeller, i New York.

Plattform for nyheter og aksjehandel

Det ferske selskapet består av fem personer, de aller fleste med bakgrunn fra NTNUs institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap. Også NTNU Technology Transfer er med i teamet som skal gjøre livet lettere for aksjekjøperen.

Med dataapplikasjonen fra Contextual kan hobbyinvestoren både utføre aksjehandel og få nyheter om de firmaene vedkommende har aksjer i eller er interessert i.

Her kan du lese mer om gründere

Personlige nyheter

- Nyhetene skal være personifiserte slik at to brukere med forskjellige aksjer, får ulike nyheter avhengig av hvilke selskaper de er interessert i, forteller Jon Espen Ingvaldsen. De tenker da på alle typer nyheter som er relevant for selskapet. De tror en aksjonær i det norske gjødselselskapet Yara vil være interessert i nyheter om en brann i nærheten av en av deres fabrikker.

- Vi skal også utvikle en multispråklig tjeneste som gjør at nyheter, for eksempel på arabisk, blir oversatt, slik at det blir forståelig på ditt språk, for eksempel ved hjelp av google translate, forteller han og er overbevist om at det er marked for dette.

Lager algoritmer

Det selskapet faktisk gjør, er å lage algoritmer som forstår finansnyheter i sanntid og kan varsle, lage sammendrag og personlige nyhetsstrøm for investorer. De leverer i dag en oversikt over de selskapene som er mest omtalt i mediene, men har ennå ikke integrert plattformen for kjøp og salg av aksjer.

Nå har de presentert ideen sin for publikum på konferansen NxtMedia i Trondheim og vunnet. Til sammen 21 oppstartsselskaper hadde sendt inn ideen sin til konkurransen. Dette er premien:

  • 100 000 kr i innovasjonsstipend.

  • Gratis kontorplasser i 3–6 måneder i en norsk mediebedrift

  • Opptak i Tapad sitt propeller program i New York

  • Tilgang til mentorer fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og mediebedrifter

Veldig glade for premien

- 100 000 kroner er god starthjelp. Vi er også glade for kontorplass i et medieselskap og få mentorhjelp hos Mediebedriftenes Landsforening, der skal vi også ha god dialog knyttet til opphavsrett når vi bruker nyhetene på tvers av mediehus og landegrenser. Men det vi er aller mest glad for er å få del i nettverket til det amerikanske selskapet Tapad som den norske teknologigründeren Are Traasdahl fra Orkdal står bak. Vi vet ikke helt hva det innebærer, men vi er utrolig glad for det, sier Jon Espen Ingvaldsen som forteller at det ikke helt har gått oppfor dem at de har vunnet og hva det kan innebære for dem.