Som en del av den nye rutestrukturen i Trondheim oppretter AtB i alt fem elbusslinjer i Trondheim fra 20. august 2019.

De fem elbusslinjene blir bybussllinjene Romolslia – sentrum – Strindheim (B1), Vikåsen – Singsaker - Øya (B3), Øvre Flatåsen – Husebytunet – Lundåsen (B7), Buenget - Munkvoll (B9) og tverrlinjen Dragvoll – Innherredsveien – Brattøra (T1).

Trolig skal det brukes en 12 meters buss med plass til 54 passasjerer på de fire bybusslinjene, mens tverrlinjen skal betjenes av en leddbuss på 18 meter med en kapasitet på 94 passasjerer.

Ladestasjoner i hver ende av linjene

Elbussene drives av et batteri på taket. Batteriet blir ladet i hver ende av de fem busslinjene, på start – og endeholdeplassen, ved hjelp av en såkalt pantograf. Det er en hurtigladestasjon som lader batteriet på seks minutter.

Endeholdeplassene skal også ha snuplass og tilrettelagt parkering for elbussen.

Totalt skal det etableres rundt åtte-ni ladestasjoner i linjenettet i Trondheim.

De fleste leverandører produserer i dag elbusser med en batterikapasitet på 300 kilometer.

Den lengste elbusslinjen i Trondheim vil være på 15 kilometer (Romulslia – sentrum – Strindheim), mens de øvrige er på mellom seks og 13 kilometer.

- Realiserer fylkestingets klimamål

– Dette prosjektet er et av prosjektene som skal bidra til å realisere Fylkestingets høye klimamål. Gjennom satsingen på elbuss blir vi den første regionen i Norge med elbuss i stor skala.

– Det innebærer alltid en risiko å gå foran. Det er derfor veldig viktig for oss at Enova støtter vår satsing på klima og miljø også i dette prosjektet, sier fylkespolitiker Kirsti Leirtrø(AP) fra Sør-Trøndelag fylkeskommune.

– Elektrisk drift kommer for fullt i transportsektoren, og busser er intet unntak. Batterielektriske busser kan utgjøre en betydelig del av den norske bussflåten innen få år, men for å komme dit er vi avhengige av prosjekter som viser at elbussene fungerer under faktiske forhold. Nå viser Trondheim vei med den foreløpig største elbuss-satsingen i Norge, og det er vi glade for å kunne bidra til, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Sparer millionbeløp på hver elbusslinje

En analyse av energikostnader som Siemens har gjort for bybusslinjen mellom Romolslia - Strindheim, en strekning på 15 kilometer, viser at den årlige gevinsten med en elektrisk buss i forhold til en buss med fossilt drivstoff, er 1,6 millioner kroner.

I tillegg kommer andre miljøgevinster som bedre luftkvalitet og lite støy.

Deler erfaringer

"Erfaringene fra denne anskaffelsen kan bli viktig for de byene som avventer satsing på elektriske busser, og AtB ønsker med dette prosjektet å vise at det er mulig å kjøre batterielektriske busser i Norge.

Byer i Sverige, blant annet Gøteborg, har gode erfaringer med drift av batterielektriske busser med pantografladestasjon", skriver AtB i en pressemelding.

Hør Adresseavisens kommentatorer på podkast: