Fredag kveld skulle den pensjonerte allmennlegen Odd Hovda kjøre en bekjent til julebord på Brattørkaia i Trondheim. Etter å ha svingt sin lille, sorte VW Polo av fra Nordre avlastningsveg, ble Hovda oppmerksom på et forbudt for motorvogn-skilt som tillater nødvendig tilbringertjeneste, noen hundre meter fra inngangen der han skulle sette av sin passasjer.

- Jeg stoppet bilen og leste skiltet nøye, for jeg hadde aldri vært der nede før. Vi i bilen ble enige om at det måtte være greit å kjøre inn for å sette av passasjerer, forteller Hovda, som enn så lenge hadde en helt grei fredagskveld.

LES OGSÅ: - Svært uheldig å ha en båtterminal uten kjøreadkomst

Et kraftig brak

- Det er ikke enkelt å navigere der nede, så jeg holdt meg godt til høyre, forklarer Hovda, som etter å ha passert forbudt for motorvogn-skiltet, satte av sin julebordspyntede passasjer på den mørke og våte asfalten like utenfor inngangen til Brattørkaia 17C.

- Da jeg skulle kjøre videre så jeg gjenskinn i noe jeg antok var et kumlokk, før jeg plutselig hørte et kraftig brak. Jeg ante ikke om bakken var i ferd med å rase sammen under meg, så jeg satte bilen rett i revers før jeg gikk ut og sjekket, forteller Hovda om øyeblikket da han rolig rullet sin 11 år gamle Polo ned i den ene av de to nedsenkede trampolinene langs Havnepromenaden.

Punktering og karosseriskader

- Jeg sto nok bare noen sekunder nede i hullet, men da jeg gikk ut så jeg at venstre forhjul hadde punktert.

- Jeg skjønte ingenting, det var helt ubegripelig. Hvem skulle trodd at noen hadde gravd ned en trampoline der, ikke i min villeste fantasi kunne jeg forestilt meg noe sånt, forteller Hovda. Som følge av punkteringen måtte han bli værende ute i bekmørket og høljregnet for å skifte forhjulet.

- Først senere oppdaget jeg at plasten på støtfangeren var knust, at deler av grillen hadde poppet ut, litt av metallet under skjermen var ripet opp og at bunnplata hadde løsnet, forklarer Hovda, som er usikker på om også forstillingen har fått seg en trøkk. Nå mener han at trampolinene bør sikres.

LES OGSÅ: Ny nasjonal aksjon mot dårlig veiskilting

Meget farlig

- Disse hullene er meget farlige, mener Hovda.

- Om sommeren er de sikkert greie å få øye på, men når det er mørkt og regn ser du kun tegninger på bakken. Hva skjer hvis en syklist i full fart kjører over et av disse hullene, spør han retorisk.

- De bør skjermes på en måte som gjør dem ufarlige for syklister og fotgjengere, fortsetter han.

- Vi har tenkt mye på dette, og derfor har vi plassert benker og lignende foran trampolinene så det ikke skal være mulig å kjøre seg nedi, verken for syklister eller for den nødvendige varetransporten som foregår i området, sier Marit Solum, landskapsarkitekt i Trondheim kommune.

- Og det synes vi at vi har lyktes med, men alt er jo mulig hvis du absolutt vil, fortsetter hun, før hun opplyser at trampolinene er kjempepopulære blant både voksne og barn.

Kontaktet Bydrift og politiet

Mandag var Hovda i kontakt med Trondheim bydrift, som han mener bør ta en eventuell verkstedregning etter trampolineuhellet.

- Trondheim bydrift har kun ansvaret for den tekniske driften av grøntområdene langs Havnepromenaden, men har ikke vært delaktig i utformingen av anlegget, opplyser Jan Røising, driftsleder i Trondheim bydrift til Adresseavisen. Røisning mener også at Hovda i utgangspunktet ikke hadde anledning til å kjøre der han gjorde.

LES OGSÅ: Slik mister du lappen: Seks grunner du kanskje ikke har tenkt på

Politiet: - Vanskelig skilting

Poloeier Hovda tok også kontakt med politiet, siden han var usikker på om han hadde gjort noe ulovlig da han passerte forbudt for motorvogn-skiltet. Til Adresseavisen opplyser politioverbetjent Håvard Tømmervold at området langs Havnepromenaden er uryddig.

- Det er vanskelig for mange trafikantgrupper å navigere i området. Her er det et ønske om å forene to verdener som ikke helt går i hop på den måten det er gjort her, de myke trafikantene og behovet for person -og varetransport, blant annet til kollektivterminalen og næringsbyggene på Brattøra, forklarer Tømmervold, som beskriver skiltingen i området som vanskelig.

- Her blir det opp til den enkelte bilist å avgjøre om behovet for transport er så stort at det tillater motorisert ferdsel, og om det er nødvendig. Det gjør det vanskelig for oss å håndheve skiltingen, forteller politioverbetjenten, som ikke kan ta stilling til om Hovda gjorde noe ulovlig da han valgte å passere skiltet.

LES OGSÅ: Et reflekterende bindeledd

Ser humoren

- I ettertid ser jeg at dette har en humoristisk side også. Poloen er ikke en sprek bil i utgangspunktet, og den ble heller ikke sprekere av å trene på trampolina, men det er surt når du vet at det koster en del tusen å reparere skadene, forteller Hovda, før han kjører Poloen inn i en fellesgarasje i Fossegrenda.

LES OGSÅ: Her ligger skiltene etter vegvesenets storkontroll

LES OGSÅ: Måtte demontere deler av mobilkrana for å få kjøre videre

Her kjørte Odd Hovda inn, før både han og bilen havnet i et trampolinehull (markert med rød ring) utenfor Brattørkaia 17C.
Dette skiltet passerte Odd Hovda. Politiet mener skiltingen er vanskelig å forholde seg til. Foto: Glen Musk
Odd Hovda og Poloen på trygg grunn hjemme i Fossegrenda. Foto: Glen Musk