- Han der så jeg ikke før nå! utbryter postbilsjåfør Lars Hammer(55) og peker på en fotgjenger som plutselig dukker fram fra det skyggelagte fortauet ved en fotgjengerovergang langs Kong Øysteins veg ved Valentinlyst. Klokken er halv åtte om morgenen, asfalten er våt og svart og Hammer har med Adresseavisen i postbilen sin for å vise hvorfor han og hans kolleger mener de må være ekstra skjerpet når de kjører enkelte vegstrekninger i Trondheim.

En liten tass

Tidligere denne uka kjørte Hammer samme strekning da en gutt på 8-9 år, med sekk på ryggen, plutselig dukket frem fra mørket ved en av de 12 fotgjengerovergangene langs Kong Øysteins veg.

- Jeg så ikke skikkelsen før jeg var 10 meter unna. Fartsgrensen er 50 kilometer i timen der, og det er fort når du plutselig må bråbremse, forteller Hammer.

- Gutten så at jeg stoppet, og da fortsatte han rett ut i veien, men så ikke at det kom en bil den andre veien. Også den måtte bråbremse, forteller Hammer, som mener at en tragedie så vidt ble unngått den morgenen.

- Belysningen langs Kong Øysteins veg er under enhver kritikk. Her står både skilt og belysning langt inne blant trærne langs veien og det er stappmørkt på fortauet ved flere av fotgjengerovergangene, mener Hammer, som nå ønsker seg bedre sikring av fotgjengerovergangene.

LES OGSÅ: - Vi må grave opp hele veien

16 fotgjengerpåkjørsler

Tall fra Statens vegvesen viser at det har vært 16 påkjørsler av fotgjengere i den to kilometer lange Kong Øysteins veg på Tyholt i perioden 1995 - 2015. 10 av ulykkene har skjedd siden 2003. Den foreløpig siste ulykken skjedde i november i år, og for ett år siden ble en eldre kvinne meget alvorlig skadd etter å ha blitt påkjørt i en fotgjengerovergang ved Bromstadbuen.

LES OGSÅ: Tilstanden til kvinnen (75) som ble påkjørt i går er fortsatt alvorlig, men stabil

Et kjempeproblem

- Vegetasjon langs veiene er et kjempeproblem i Trondheim. Mange steder tar trær alt lys, og gatebelysningen har dermed dårlig effekt på flere av byens gangbaner, opplyser senioringeniør i Statens vegvesen, Helge Stabursvik til Adresseavisen.

- Belysningen flere steder i byen var kanskje god nok en gang i tida, men oppfyller ikke dagens krav, innrømmer Stabursvik. Statens vegvesen har i samarbeid med trafikksikkerhetsgruppa hos Miljøpakken kartlagt 40 fotgjengeroverganger i Trondheim som må utbedres.

LES OGSÅ: - Må et barn ofres før politikerne forstår at dette er feil?

- Bare å beklage

- Det er bare å beklage , men vi prøver å gripe tak i det nå. Vi har fått bevilget fem millioner kroner fra Miljøpakken til belysning langs riks - og fylkesvegene frem til 2021, og vi håper å komme i gang med arbeidet i løpet av vinteren, forteller Stabursvik, som nå har 11 fotgjengeroverganger i Trondheim på sin utbedringsliste, blant annet den i Kong Øysteins veg der den alvorlige ulykken skjedde i fjor.

Sammen med Trondheim kommune planlegges det nå utbedring av de resterende 40 overgangene som krever utbedring, opplyser Stabursvik.

Kostnadene kun til belysning er beregnet til mellom 100 og 200 000 ved hver fotgjengerovergang.

LES OGSÅ: Terje (60) er «Årets fotgjenger» i Trondheim

Enklere før

- Arbeidet ble satt i gang før den alvorlige ulykka i Kong Øysteins veg i november i fjor, men først skal det prosjekteres, så skal det ut på anbud, så det tar nok sin tid, forklarer Stabursvik, som mener det var enklere før, da de bare kunne dra ut og rette et problem med en gang. Stabursvik trekker også frem belysningen i Trondheim sentrum som et like stort problem.

- I Trondheim sentrum gjelder det å kjøre meget forsiktig når det er mørkt, belysningen i for eksempel Kjøpmannsgata er veldig dårlig. Derfor oppfordrer vi i vegvesenet alle fotgjengere om å gjøre seg mest mulig synlig, som for eksempel ved bruk av refleks, oppfordrer han.

SE OGSÅ: - Uten refleks så smeller det

Ekstra oppmerksom

- Det er ikke for å være sutrete at jeg ønsker oppmerksomhet rundt belysningen, forteller postsjåfør Hammer.

- Det skjerper meg og gjør meg ekstra oppmerksom å vite at det har vært flere påkjørsler i et område, men en påkjørsel er en for mye, og for oss yrkessjåfører handler det også om at vi kan miste jobben dersom vi blir fratatt førerkortet, sier Hammer i det han drar igjen skyvedøra på den grønne varebilen sin.

LES OGSÅ: Gunnar (87) nær meid ned av bil i fotgjengerfelt

Strakstiltak

- Jeg skal snakke med grøntkoordinatoren vår med en gang, så får vi sendt ut folk til Kong Øysteins veg. Da får de tatt en runde der som strakstiltak, avslutter senioringeniør Stabursvik.

Da gjenstår det bare å se om postsjåfør Hammer ser noen endringer langs Kong Øysteins veg når han kjører postruta si på mandag.

LES OGSÅ: Trondheim har sett ledlyset

- Belysningen langs Kong Øysteins veg er under enhver kritikk. Her står både skilt og belysning langt inne blant trærne langs veien og det er stappmørkt på fortauet ved flere av fotgjengerovergangene, mener postbilsjåfør Lars Hammer. Foto: Glen Musk
Trærne langs Kong Øysteins veg skygger for både skilt og gatelys. Foto: Glen Musk
- Det er bare å beklage , men vi prøver å gripe tak i det nå, sier senioringeniør i Statens vegvesen Helge Stabursvik. Foto: Ivar Mølsknes
Ikke enkelt for postbilsjåfør Lars Hammer å oppdage eventuelle fotgjengere som plutselig går ut i fotgjengerovergangene. Fartsgrensen i Kong Øysteins veg er 50 kilometer i timen. Foto: Glen Musk