Søndag kveld ble en semitrailer stanset i en rutinekontroll på trafikkstasjonen til Statens vegvesen sør i Trondheim. Det skulle vise seg at sjåføren manglet dokumentasjon på internasjonal last og han ble stanset på sin tredje kabotasjetur. Det endte med anmeldelse av sjåfør og det nederlandske firmaet.

- Det ble skrevet bøter på henholdsvis 10 000 kroner til sjåføren og 60 000 kroner til firmaet, sier inspektør Harald Ekremsæter i Statens vegvesen.

- Ser på fraktbrevet

Kabotasje er transport mellom steder i et annet land enn der hvor transportøren hører hjemme. Kabotasje er i utgangspunktet ikke tillatt. En utenlandsk transportør kan bare frakte gods eller personer mellom to steder i Norge dersom det er spesielle grunner for det. Transportører fra EØS har likevel adgang til å utføre midlertidig kabotasje i Norge.

- Dette handler om konkurransevilkår. Vi avslører ulovlig kabotasje ved å se på fraktbrevet, forklarer Ekremsæter.

På vei til Trondheim

Sjåføren forklarte at han manglet dokumentet fordi det hadde blitt sendt tilbake til oppdragsgiver for fakturering. Semitraileren var på vei fra Larvik til Trondheim.

- Man er nødt til å ha dokumentet fysisk i kjøretøyet, forklarer Ekremsæter.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter