Søndag kveld ble en semitrailer stanset i en rutinekontroll på trafikkstasjonen til Statens vegvesen sør i Trondheim. Det skulle vise seg at sjåføren manglet dokumentasjon på internasjonal last og han ble stanset på sin tredje kabotasjetur. Det endte med anmeldelse av sjåfør og det nederlandske firmaet.
- Det ble skrevet bøter på henholdsvis 10 000 kroner til sjåføren og 60 000 kroner til firmaet, sier inspektør Harald Ekremsæter i Statens vegvesen.
Tisset på tomflasker mens han kjørte fra Tromsø til Gardermoen
- Ser på fraktbrevet
Kabotasje er transport mellom steder i et annet land enn der hvor transportøren hører hjemme. Kabotasje er i utgangspunktet ikke tillatt. En utenlandsk transportør kan bare frakte gods eller personer mellom to steder i Norge dersom det er spesielle grunner for det. Transportører fra EØS har likevel adgang til å utføre midlertidig kabotasje i Norge.
- Dette handler om konkurransevilkår. Vi avslører ulovlig kabotasje ved å se på fraktbrevet, forklarer Ekremsæter.
Denne avkappa ledningen avslørte juksemakeren
På vei til Trondheim
Sjåføren forklarte at han manglet dokumentet fordi det hadde blitt sendt tilbake til oppdragsgiver for fakturering. Semitraileren var på vei fra Larvik til Trondheim.
- Man er nødt til å ha dokumentet fysisk i kjøretøyet, forklarer Ekremsæter.