Folkets dom - dette er en super bussløsning:

- Det viktigste er at bussen er i rute

Hyppige avganger og busser som ikke er forsinket. Det er det viktigste, ifølge busspassasjerene.

Saken oppdateres.

I vår nye artikkelserie ser Adresseavisen nærmere på Trondheims kommende busstilbud - superbuss, frem mot folkemøtet onsdag 1. mars.

I dag: Hva er viktigst for trondhjemmerne for at busstilbudet skal oppleves som supert?

Hva mener du? Si din mening debattfeltet eller delta i avstemmingen lengre ned i teksten.


Jorunn Frunstad: - At den går fra der jeg bor til dit jeg skal, og at den går ofte. Foto: Kim Nygård

LES OGSÅ:  Kostnad: 500 mill. dyrere enn først beregnet.

Julie, Linnea og Karoline Mjønes: - Hyppige avganger, kommer når den skal og at det er plass på bussen.

LES OGÅ: Disse 28 stoppestedene forsvinner i 2019

Tanja Johansen: - At den er i rute slik at jeg rekker det jeg skal.

LES OGSÅ: Bussen skal konkurrere med privatbilen.

Endre Vaagland: - At den er i rute, går dit jeg skal og at den kommer hyppig. Kjekt med leskur, men det er ikke det viktigste.

Rosa Strøm - At den er presis slik at jeg slipper å fryse. Det er også viktig med ordentlig service, og at sjåføren er hyggelig og imøtekommende.

Hva er viktigst for deg?
Du må velge et alternativ
 

Sindre Andreassen - At bussen kommer i tide, og at det er mulighet til å hoppe på bussen nesten hvor som helst.

Solveig Dyrseth: - Fortgang ved inn,- og utstigning. Først slippe folk ut, så inn med de som har barnevogn og deretter resten. Prisen er også viktig, jeg synes det er litt dyrt.

LES OGSÅ: Superbussprosjektet forsinker byutviklingsplaner i seks år fremover

Beate Moen: - At den er i rute. Enkelt og greit.

Tor Arne Vinje: - At den faktisk kommer når den er annonsert. Ingenting er mer irriterende enn å vente på buss utover rutetiden.

Andrea Bygghalsen: - At den kommer i rett tid. Overgangene er også viktige, og det må ikke ta så lang tid som nå. Kanskje superbuss kan løse problemet?

Harald Brandmo: - At jeg kommer meg på bussen, og at den er i rute.

Elin Winter: - At den kommer når den skal, og at det er nok plass.

Magnhild Stene: - Den må være presis, og den må kjøre dit vi skal.

Tom Erik Væhle: - At den er i rute.

Oda Risholt: - At den kommer når den skal komme. Og at folk er hyggelige med hverandre på bussen.

Andrea Høgste: - At det ikke er mange på bussen slik at jeg får plass, og at sjåføren gjør det trygt å ta bussen.

Otto Kjelstrup: - At man kommer seg overalt. Det er også sosialt, og jeg liker godt å slå av en prat når jeg sitter på bussen.

 

Marit Irgens Hov: - At den kommer tidsnok, og at det ikke er så dyrt. Jeg tar buss hver dag, og gjerne også nattbuss. Det kunne vært lik pris, men nå dropper jeg nattbuss fordi det er for dyrt. Jeg skulle gjerne hatt den sikkerheten med å ta bussen helt hjem.

Bjørn André Hansen: - At jeg kommer meg frem fort og trygt. Det er godt å slippe å stå også, så nok sitteplasser er fint.

Stig Norheim Gulbrandsen: - At den er på tiden, hyppige avganger, og ikke minst er det fint at den får ned antallet biler i trafikken.

Anette Askvik: - At den er presis, og at det er plass på bussen.

Marte Thoresen: - At den er presis, og at den holder tidsskjema.

Mer sulten på superbuss-artikler? Her er vår samleside!

Adresseavisen sjekker: Superbussen

Har du tips til våre journalister som jobber med superbussen kommende uke?
Ta kontakt her på epost:

Roy Tommy Bråten
Torsten Hanssen
Christer S. Johnsen

Ni fakta om metrobuss

1. Trondheim får 20. august 2019 en helt ny rutestruktur. I 2019 går dagens anbudsperiode for busstransporten i Trondheim ut.

2. Den nye rutestrukturen, som ble vedtatt av bystyret i Trondheim og fylkestinget i Sør-Trøndelag mai/juni 2016, gir færre linjer, men langt flere avganger.

3. Det nye bussnettet er bygget med flere linjer på tvers og mindre behov for å reise via sentrum.

4. Tre metrobusslinjer skal danne ryggraden i den nye rutestrukturen. Det blir mer omstigning fra andre ruter og bussbytte til/fra superbuss. De tre metrobusslinjene er: M1 Kattem/Heimdal-Ranheim, M2 Kattem/Saupstad-Lade/Strindheim/Skovgård og M3 Hallset-Lohove.

5. Metrobussene blir 24 meter lange. Totalt skal det kjøpes inn 56 kjøretøy. Operatører er Nettbuss og Tide Buss.

6. Metrobussholdeplassene heter stasjoner og blir mellom 25 og 60 meter.

7. Avstanden mellom stasjonene blir gjennomsnittlig 675 meter.

8. Det skal bygges 12 omstigningspunkter og seks knutepunkter. Omstigningspunktene er steder der ruter møtes, hvor mange går av og på bussen med mulighet for bussbytte. Knutepunktene er definert som nav i kollektivsystemet, er stasjonsområder med kiosker og toaletter nær boliger og arbeidsplasser. De skal vokse i takt med transporten og bidra til mer kollektivbruk.

9. Ikke billettkjøp om bord. Passasjerene må kjøpe billett før de går på bussen for å redusere stopptiden på stasjonene.

Kilde: Miljøpakken/AtB

Vis debatt
comments powered by Disqus

Trykk her for debattregler

Gikk du glipp av disse?