Torsdag ettermiddag skulle feieavdelingen sende ut sms-varsel om tilsyn av ulike boenheter i Trondheim. Trolig fikk flere tusen personer melding om feierbesøk i en bolig de har ingen tilknytning til.

- Ørene våre ble røde. I godt over en time betjente vi to-tre telefoner der det ringte konstant, sier Gulliksen.

Feil i datasystemer

Til en av boenhetene som skulle varsles hadde datasystemet trolig generert nærmere tre tusen sms-varslinger. Antall beboere på adressen var definitivt ikke så mange.

- Det ringte inn fra hele landet der folk stusset på et varsel om tilsyn på en adresse de fleste hadde ingen tilknytning til, sier avdelingslederen.

Feiervesenet har foreløpig ikke kommet til bunns i hvorfor systemet knyttet alle disse mobilnumrene til denne adressen.

- Vi forsøkte å gjenskape situasjonen, men fant ikke noe uvanlig da heller. Det er jo ingen krise, men med et så stort omfang må vi dykke dypere for å finne årsaken, sier Gulliksen.

Feilregisrert eiendom

Feiervesenet var kjapt ute med en feilmelding på sin egen hjemmeside. I tillegg laget de et automatisk sms-svar der de forklarte situasjonen til dem som ringte inn

For å varsle benytter de seg av varslingstjenesteleverandøren UMS. Denne leverandøren bruker igjen informasjon fra et datasystem hos Norconsult Informasjonssystemer. En feil i systemet vedrørende en av adressene feiertjenesten ønsket å varsle førte til problemet.

- En av eiendommene var feilregistrert hos oss, og dette har av en eller annen grunn ført til at UMS har sendt ut rundt 2900 sms-er.  Det er bare å beklage det som har skjedd, sier Tor Kjetil Lisle hos Norconsult.

Norconsult har nå satt til verks tiltak for at dette ikke skal skje igjen.