I forrige uke kunne Adresseavisen vise dokumentasjon på hvordan enkelte bilister forserer køen i påkjøringsrampa fra E6 ved Ranheim.

SE VIDEO I VINDUET OVER

- Uheldig adferd

Statens vegvesen har også registrert at køene i området har økt den siste tiden, men nøler med å kalle adferden for sniking.

- Jeg er ikke sikker på om vi kan kalle dette køsniking, men det er uheldig at det foretas u-svinger som vist på videoen. Dersom denne adferden i tillegg er med på å øke køene på rampen er det grunn til å gjøre noe, sier senioringeniør i Statens vegvesen, Helge Stabursvik til Adresseavisen.

Seniorrådgiver i Statens vegvesen, Helge Stabursvik, sier de vil følge nøye med på kø-situasjonen ved Ranheim. Foto: Frank Lervik

Reaksjoner fra lesere

Flere lesere har etter at videoen ble publisert henvendt seg til redaksjonen og påpekt at køen som mange møter rett etter Grilstadtunnelen på vei nordover, og forsering av køen, skaper trafikkfarlige situasjoner.

En leser skriver: «Det er direkte trafikkfarlig når bilister, som kommer ut av Grilstadtunnelen, møter på en kaotisk kø midt på en firefelts motorvei.»

«Dere burde tatt en kikk på forholdene i starten av avkjøringsrampa ... her krysses det sperrelinjer og sperrefelt i høy hastighet for å komme seg forbi køen. Langt fra lovlig kjøring og tidvis direkte trafikkfarlig», skriver en annen.

Dette er trafikksituasjonen bilistene ofte møter like øst for Grilstadtunnelen på ettermiddagstid. Foto: Adressa-tipser

SE OGSÅ: Sniker de i køen, eller er dette helt greit?

Vurderer flere tiltak

- Vi er alltid redd for at dårlig avvikling på slike ramper skal føre til blokkering tilbake til hovedvegen. Dette kan føre til ulykker på en veg med høyt fartsnivå og det er noe vi absolutt prøver å unngå. Nå er det heldigvis ikke registrert trafikkulykker med personskade her de siste ti årene. Men dersom dette er et økende problem er det grunn til å se på dette, lover Stabursvik.

- Hvilke tiltak kan være aktuelle?

- Det enkleste tiltaket kan være å sette opp skilt med forbud mot u-sving ved avkjørselen til papirfabrikken. Et annet kan være å skilte og merke hele avkjøringsrampen med påbud om å svinge til høyre. Da ledes all trafikk, unntatt flybuss, innom rundkjøringen ved Rema-butikken, forklarer Stabursvik.

Forbud mot u-sving ved papirfabrikken eller påbudt å svinge til høyre øverst i påkjøringsrampa er de enkleste tiltakene Statens vegvesen vurderer. Foto: Google maps

Kan bli ny avkjøringsrampe

Større og dyrere tiltak kan også være aktuelle, men ligger lenger fram i tid på grunn av mangel på penger.

- Å legge om påkjøringsrampen slik at den går rett inn som en ny arm i rundkjøringen kan være en løsning. Det kan også være aktuelt å lage en helt ny avkjøringsrampe rett etter Grilstadtunnlen. Da kan mye av trafikken ledes vekk fra E6 før avkjøringsrampen mot Ranheim, forklarer Stabursvik.

Disse tiltakene er imidlertid avhengig av at ekstra midler blir tilgjengelig.

- Siden vi per i dag ikke har midler til disposisjon er det vanskelig å love når noe kan bli gjort, sier Stabursvik.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter