En svært stor del av E6-prosjektet mellom Trondheim til Melhus består av masseflytting. Fra toppen av Storlerbakken flyttes nå 500 000 kubikkmeter med leire.

SE DRONEVIDEO FRA OMRÅDET I VINDUET OVER

- Leira flytter vi til bunnen av bakken, og etter hvert framover mot Klett, der vi bygger opp fyllinger som E6 skal gå på. På denne måte vil stigningen bli litt mindre, noe som vil bli gunstig ikke minst for tungtrafikken. Det legges også en fylling for å lage en støyvoll, forklarer hovedbyggeleder i Statens vegvesen, Svein Soknes.

Leire hentes fra toppen av Storlerbakken og flyttes ned til bunnen. Foto: Statens vegvesen

Enorme masseforflyttinger

Til sammen på hele E6-prosjektet skal det flyttes cirka 2 millioner kubikkmeter med leire og myr.

- Den nye E6-traseen på toppen av bakken skal gå sørøst for dagens E6 i området der vi nå fjerner leire. Her skal det også bygges en viltkulvert. For å unngå større trafikkproblemer går mye av denne transporten på egne anleggsveier, sier Soknes.

Hovedbyggeleder i Statens vegvesen for E6-prosjektet mellom Trondheim og Melhus Svein Soknes. Foto: Ivar Mølsknes

Lag på lag

Oppbygginga er ifølge byggelederen en møysommelig prosess.

- Veifyllingene nederst i bakken, på nordvestsiden av dagens E6, bygges i 20 centimeter tynne lag med leire. For hvert sjette lag med leire, legges det et sandlag. Sandlagenes funksjon er å drenere bort vann. Hvert lag komprimeres med bulldoser for å redusere setningene, forklarer Soknes.

Allerede til høsten vil trafikken bli satt på deler av disse fyllingene.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter