Arbeidet med Miljøpakkens anlegg i Bromstadvegen har pågått i ett år, og tirsdag ble det offisielt åpnet med snorklipping og tale fra kommunalråd Jon Gunnes.
Et av formålene med arbeidet har vært å gjøre veien tryggere for myke trafikanter, og blant Gunnes' tilhørere var skolebarn fra Strindheim skole.
- Det har vært et krevende arbeid med mye trafikk forbi, men det har gått bra, sier prosjektleder Odd Nygård i Statens vegvesen.
Under arbeidet har Statens vegvesen lagt nytt fortau, satt opp støyskjermer på østsiden av veien og anlagt 450 meter med sykkelvei fra Kong Øysteins veg frem til Strindheim skole.
Fikser også rundkjøringa
Det er også bygd 200 meter med kollektivfelt, og hele prosjektet har hatt en kostnad på 38 millioner kroner, skriver Trondheim kommune i en pressemelding.
- I tillegg har vi fått en ekstrabestilling på å fikse rundkjøringa ved Kong Øysteins veg. Den er fryktelig hullete, og vi bytter ut massen og fyller på med pukk og asfalt, sier Nygård.
For å hindre trafikken minst mulig, vil arbeidet foregå i månedsskiftet juni/juli når skolebarna har tatt ferie og Atb kjører sommerruter.
Måtte bytte ut massen
Mens byggingen av støyskjermene pågikk før jul, oppdaget man at massen under veibanen mellom skolen og Kong Øysteins veg måtte byttes ut.
- I utgangspunktet var det ikke meningen å utbedre veien, men vi har avdekket at det enkelte steder kun var tre centimeter tykk asfalt. I tillegg var det dårlige masser under asfalten, sa Nygård den gang.
Det ble også lagt en dyp overvannsledning i gata mens det likevel måtte gjøres arbeid, heter det i pressemeldingen.
14 000 kjøretøy i døgnet
Bakgrunnen for byggingen i Bromstadvegen er at biltrafikken er doblet etter at Strindheimtunnelen åpnet. Om lag 14 000 kjøretøy passerer strekningen i døgnet.
Formålet har vært å gjøre veien tryggere for myke trafikanter, bedre fremkommeligheten for busser og redusere trafikkstøy for beboere, ifølge Trondheim kommune.