Flypassasjerer har en kontrakt med flyselskapene når det gjelder bagasjen. Dersom kofferten er forsinket eller forsvinner, er dette en sak mellom passasjeren og det aktuelle  flyselskapet.

Taper store beløp

De siste dagene har dette vært et aktuelt problem for passasjerer med sene ankomster på Trondheim Lufthavn Værnes.

På søndagens avgang med SAS fra Stavanger –Trondheim, via Bergen, ble mellom 20 og 30 kofferter satt på bakken og fraktet opp til Trondheim med fly neste dag. Flyselskapet har ansvar for å frakte forsinket bagasje til passasjerenes adresse, med mindre de ikke ønsker å hente den selv.

- Flyselskapene må ta kostnadene på dette, selv om vi strengt tatt ikke kan lastes for forsinkelsen. Vi regner med ca 1000 kroner i ekstra kostnader på hver koffert eller kolli som må kjøres hjem til passasjeren, sier infosjef i SAS, Knut Morten Johansen.

Infosjefen vil ikke tallfeste disse ekstrautgiftene, men sier det er snakk om store beløp i løpet av ett år.

- Det blir ikke rare inntekten på flybilletten til slutt, sier han.

Kjørte ut 77 kolli

Ranheim fotballs mediesjef, Christian Lauritsen, sier til Adresseavisen at hans koffert kom på adressen langt over et døgn etter at flyet landet søndag kveld.

- Sjåføren som leverte min bagasje hadde med 77 kofferter som skulle leveres på ulike adresser i Trondheims-området på samme tur, forteller Lauritsen.

Savnet informasjon

Lauritsen mener flyselskapet kunne vært bedre på å informere om forsinket bagasje, ettersom de visste at mange ville savne bagasjen sin på Værnes.

- Jeg har vært i kontakt med våre folk og kabinbesetningen, som sier at det ble tatt kontakt med berørte. Det er viktig å presisere at dette skjer av hensyn til sikkerhet. Noen fly krever lang rullebane, andre kortere. Vær og føreforhold på Værnes er også en variabel vi må ta hensyn til, og når det gjelder vekt og balanseberegning skjer dette like før flyet tar av. Det kan være forklaringen på at ikke alle fikk beskjed, sier infosjef Johansen i SAS.

Johansen mener ca 20 reisende ble berørt av det aktuelle flyet søndag kveld. Han forteller at transportørene som kjører ut forsinket bagasje fra Værnes samler opp bagasje fra flere fly.

- Pakk smart

- Det betyr, at selv om vi melder at bagasjen har kommet til Værnes og blir kjørt ut for eksempel kl 14.00, så kan det hende at transportøren kjører til flere adresser og vi har ingen kontroll på hvor de leverer først og sist.

Johansens klare råd til reisende med fly, er at de må pakke smart.

- Husnøkler, bilnøkler og medisiner eller andre viktige ting skal ikke ligge i bagasjen man sender fra seg, men i håndbagasjen. Er man på utreise er det lurt å ha de viktigste tingene i håndbagasjen, i tilfelle bagasjen kommer på avveie.

Bagasjen skal være tydelig merket, da er det lett å scanne og spore den opp, uansett hvor i verden den befinner seg.

Loven lik for alle

- Vi klarer som regel å levere forsinket bagasje til eier i løpet av et døgn. Flyselskapene er underlagt det samme lovverket når det gjelder kompensasjon for forsinket bagasje, selv om det kan være ulik policy mellom selskapene.

Hans klare råd er:

- Gå til ankomstservice, slik at de kan ta opp rapport og søke etter bagasjen. Flyselskapene er juridisk forpliktet til å dekke innkjøp eller leie av relevante gjenstander i den perioden bagasjen er forsinket. Husk å ta vare på alle kvitteringer på nødvendige innkjøp.

Kostnadene dekkes av flyselskapet. Det enkleste er å rette kravet til forsikringsselskapet som i sin tur krever kostnadene fra flyselskapet. Dersom det oppstår tvist om man har krav på kompensasjon, og flyselskapet ikke aksepterere klagen, anbefaler jeg reisende å ta kontakt med Transportklagenemnda Fly. Alle reiser til og fra Norge kan klages inn her. Nemnda er et rådgivende organ, og er på nivå med Forbrukertvistutvalget, sier Johansen.