Etter et par vasker hadde dåpskjolen gått fra å være hvit til brungul. Foto: Privat

Kjell Hansens kjæreste har en dåpskjole som opp gjennom årene har blitt brukt av fire av hennes barnebarn. Nå skulle det femte barnebarnet også bruke kjolen. Navn og dåpsdato var brodert inn i kjolen, og alt som gjensto var en liten vask. Sistnevnte viste seg imidlertid ikke å være en god idé.

- Først vasket hun kjolen én gang, og etter vasken syntes hun den var blitt litt gul. Hun vasket den én gang til og etter det så det ut som om hun hadde vasket fjøsgulvet med den. Den var brun og skitten, forteller Hansen og fortsetter:

- Vi sjekka vannet og det var rene myrvannet, og vi fant brunt belegg i vaskemaskina.

Beklager dårlig informasjon

Tidligere på dagen ble det sendt ut en SMS fra Trondheim bydrift om at vannet skulle stenges på grunn av vedlikeholdsarbeid. Det som ikke sto meldingen, var at vannet kunne bli misfarget. Nå beklager Trondheim bydrift at uhellet var ute.

- Vi kunne hengt på ei setning om at det var muligheter for at vannet ble misfarget. Det viste seg at det var løsnet belegg i rørene vi gjorde vedlikehold i, som da igjen førte til at vannet ble farget, forklarer vaktleder ved Trondheim bydrift, Odd Atle Tveit.

Han forklarer at de fikk flere telefoner fra beboere som varslet om misfarget vann. Det ble da gjort etterspyling i rørene, og vannet ble raskt renere.

- Dette er sånt som vi dessverre ikke vet om kommer til å skje eller ikke. Det går som regel bra, men denne gangen skjedde det. Det skal ikke være slik, men det er samtidig vanskelig å unngå, fortsetter Tveit.

- Irriterende

Kjolen ble utover kvelden forsøkt vasket igjen, og den fikk noe av hvitfargen tilbake. Likevel er de oppgitte over at det ikke varsles ordentlig når det er fare for forringelse av vannet.

- Det er irriterende at de ikke klarer å få med en liten fotnote i SMS-meldingen. Da kunne man jo ventet i et par dager med å vaske kjolen. Den har jo gått i arv, og har litt verdi i familien, sier Hansen.

Slik så vannet i springen ut like etter at Trondheim bydrift hadde gjort vedlikeholdsarbeid. Dette hadde fått en brungul farge. Foto: Privat

Tveit, ved Trondheim bydrift, opplyser at de allerede har tatt lærdom av episoden.

- Senest fredag sendte vi ut en SMS-melding da vi gjorde samme arbeid i et annet område. Da hadde vi også med at det kunne føre til farge på vannet, avslutter han.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

Etter noen vasker senere på kvelden fikk kjolen igjen tilbake noe av hvitfargen. Foto: Privat