Trøndr er navnet på den splitter nye appen som ble lansert tirsdag formiddag. De fire gründerne ønsker det skal være en sosial app der man faktisk kan møte hverandre. Ikke på en digital vegg, men i virkeligheten.

- Dette er en app som er ment for at folk i Trondheim skal kunne møte hverandre ut på byen. Hvis du er på et utested og bruker Trøndr, kan du se de andre som er der, chatte med dem eller møte dem. Men du må fysisk være der.

- Hvis du befinner deg på et annet utested kan du hvem som er der, men du får ikke chatte med dem før du kommer dit, forklarer Per Kristian Haakonsen, daglig leder i selskapet.

Appen inneholder kart og liste over alle utesteder i Trondheim, med egen gruppechat for hvert sted og muligheter til å sende personlige meldinger og bilder til venner.

- Dette er en app som er perfekt for nye studenter, og for alle andre som befinner seg i Trondheim, mener Haakonsen.

Første trønderske app

Ideen til appen fikk kompisgjengen en sen fredagskveld, fulle av inspirasjon. Navnet var det første som festet seg. Et festlig navn, syntes de, som dessuten henspiller på en annen kjent sosial app.

- Vi satte oss ned og laget en helt enkel app som vi brukte oss imellom. Gradvis ble den utvidet til det den er i dag. Vi synes den ble så kul at vi ville dele den med resten av Trondheim. Man trenger bare å legge inn kjønn, alder og gjerne et bilde – så er det bare å begynne å bruke den.

Haakonsen sier at det som skiller appen fra for eksempel Tinder eller Facebook, er muligheten til å treffe mennesker akkurat der man befinner seg. Og skulle man angre seg, kan man krysse av for automatisk sletting av chat.

Trøndr er kanskje også den eneste appen med trønderdialekt.

- Vi har ikke sjekket, men vi tror det. Navnet er viktig, det er en parodi på sjekke-appen Tinder. Ideen var alt skulle være på trøndersk, sier han.

Sikter mot studentene

Alle de fire gründerne er i tredveårene og har bakgrunn fra NTNU og fag som historie, engelsk, statsvitenskap og informatikk. Mens de tre andre involverte har heltidsjobber utenom, er Haakonsen engasjert i prosjektet på heltid.

De fire har investert en del private penger og veldig mye tid i utviklingen av appen.

- Vi har lagt ned mye arbeid og jobbet veldig hardt. Ikke bare med selve appen, men også i alt det praktiske rundt, som organiseringen av firmaet og reklame rettet mot studentene, sier Haakonsen.

Lanseringen av appen akkurat denne uka, samtidig som studentene kom tilbake til Trondheim, var veldig bevisst, forteller han.

Selv om appen bare har eksistert i noen timer, er ambisjonene skyhøye. Det foreløpige målet er å bli stor i Trondheim.

- Og så skal vi utvide til resten av Norge. Hvis vi blir store i Norge, kanskje angriper vi verden. Hvem vet. Men da trenger vi å få investorer inn i prosjektet.