I løpet av året har hun sikret seg nok opprykksspoeng til å delta i klassen. Med elleve poeng var hun ett poeng over grensen til opprykket.

- Jeg tror jeg er den eneste damen i Superbike-klassen siden 2007, og jeg er bestemor. Jeg er en ung bestemor, men det har ikke noe å si, sier den 44 år gamle bestemoren stolt til adressa.no.

Sesongen, som inneholder fire kjørehelger, er over, men til helgen er det motorsportfestivalen på Rudskogen. Da får de som kom over ti poeng på opprykkstabellen delta i den gjeveste Superbike-klassen.

- Det er 24 startende, og åtte av oss er trøndere. Det er synd vi ikke har en bane i Midt-Norge. Det nærmeste vi har er Vålerbanen utenfor Elverum. Det blir et stykke å kjøre for å trene sykkel, sier trønderen som nå er bosatt på Vikhammer i Malvik kommune.

ØNSKER BANE I MIDT-NORGE: Den nærmeste treningsbanen er omtrent 50 mil unna. Foto: Irene Skaget

- Hvor lenge ser du for deg å holde på?

- Til jeg blir oldemor! Nei, så lenge helsen holder. Det er flere menn som har holdt på til de har vært godt over femti. Det kan hende løp blir kjedelig etter hvert, men da vil jeg fortsette å trene på bane.

For å holde formen gående trener hun nesten hver dag.

- Jeg trener fem til syv dager i uken på treningsstudio. Siden det ikke er noen bane her blir det mest motorsykkelkjøring på treningshelger. Vi er blant annet i Spania en tur på vinteren.

Bestemor har kjørt forbi deg

Bak på skinndressen til «Liz» gir hun en beskjed til de hun kjører ifra med ordene: «Du har nettopp blitt forbikjørt av bestemor».

- Det er både de som ikke bryr seg i det hele tatt, til de som sikkert banner hardt inni hjelmen når jeg kjører forbi.

SIKRET OPPRYKK: På NM-runden på Vålerbanen sist helg kom hun seg over opprykksgrensen på ti poeng. Foto: Privat/Gary Bailey

Hun ble bitt av basillen da hun skiftet ut sin Harley Davidson med en BMWK1200S i 2005. Hun prøvde den nye sykkelen tilfeldigvis på bane på Rudskogen.

- Da kjørte jeg mye på bane de to neste årene, før jeg bestemte for å ta lisensen i 2008. Første løpet mitt var i 2010. Da gikk det bare én vei.

Sluttet å kjøre på vei

- Jeg elsker å kjøre svinger. Fartsgrensene i Norge er ikke akkurat lagt til rette for rask kjøring. Jeg kjører faktisk ikke sykkel på vei i det hele tatt nå. Når du går fra bane til vei, så blir det veldig kjedelig. Når fartsgrensen er 80 føles det ut som om jeg står i ro.

Det ene barnebarnet er to år, mens nummer to ble født i sommer. Førstnevnte har nok litt av interessen for kjøretøy fra bestemor.

- Han elsker alt av kjøretøy. Sykkel, bil og lastebil, ja, alt med to hjul på. Han har sett meg kjøre én gang.

Rundt 20 000 kroner på én helg

I løpet av en løpshelg bruker hun opp mot 20 000 kroner. En startavgift bruker å være omtrent 4000 kroner.

DYR HOBBY: På en hel sesong kan hun bruke mellom 130 000 til 200 000 kroner. Foto: Privat/Gary Bailey

- Det går mye penger til en slik hobby. Jeg prøver å spare mye i løpet av vinteren. Det er noen sponsorer, men det meste går ut av egen lomme.

Og kjører hun seg av på sykkelen så blir det fort enda dyrere.

- Jeg har heldigvis ikke krasjet så mye. I år har jeg vært flink. Jeg kjørt meg av én gang på trening og én gang i det første løpet på Rudskogen. Det ble bare skader til 2-3000 kroner. Jeg har tidligere kasjet på trening der kostnaden ble på 50 000 kroner.