- Det vil ta tid, sier avdelingsingeniør i Trondheim bydrift Rolf Brødreskift.

Etter at adressa.no satte søkelyset på fartshumper i Trondheim høsten 2012, kom det mange klager til kommunen på slitte eller feil anlagte humper. Det førte i fjor til en omfattende kartlegging av fartshumpene som ofte skrapet under både biler og busser.

Les også: Kan være feil på 900 fartshumper

Fant mange avvik

- Vi fant en del avvik, og har i forbindelse med asfaltprogrammet rettet opp en del, sier Brødreskift.

De første fartshumpene i Trondheim kom for cirka 35 år siden. Nå anslår Brødreskift at det er 2500 fartshumper i kommunen.

Koster 600 000 kroner

- Opp gjennom årene er mange blitt dårlig vedlikeholdt, og halvparten bør nok skiftes ut, sier han.

- Hvor mange har dere skiftet ut i år?

- 68, sier han.

Hittil har det kostet 600 000 kroner, eller drøye 8800 kroner per hump.

- Vår jobb er drift og vedlikehold, og det handler om penger. Men bruker vi mer penger til humpene blir det mindre til asfaltering. Det er et valg vi må ta, sier Brødreskift.

LES OGSå: - Fartshumper er et stort problem

34 nye fartsputer

Han legger ikke skjul på at også han opplever det som frustrerende at utskiftingsraten ikke går raskere.

- Det er klart det må intensiveres, og vi har valgt å gjøre nødvendig utskiftning og vedlikehold i forbindelse med asfaltering Før hoppet vi kanskje over det, og tok det vi skulle, sier han.

Skal Trondheim bydrift ta alle humpene i 2015 betyr det en kostnad på over ti millioner kroner.

I tillegg til utbedring av gamle og slitte humper har bydrift fått bestilling fra byplankontoret på 34 nye fartsputer i kollektivtraseen, og 38 nye eller utskifting av gamle humper i boliggater.

Få klager

- Har dere fått mange klager på fartshumper eller fartsputer i år?

- Nei, vi føler det har roet seg. Etter at dere skrev om det tidligere ble det et tema, men nå er det rolig. Men nå som dere skriver om det igjen, kommer vel klagene, sier han.

Fortsatt gjenstår det mye jobb for at alle fartshumpene i Trondheim tilfredstiller kravene. Foto: Morten Antonsen
Avdelingsingeniør i Trondheim bydrift, Rolf Brødreskift skulle gjerne ha gitt innbyggerne i Trondheim nyere fartshumper. - Men det koster penger, og da må vi sette asfalt opp mot farsthumper, sier han.