- Tunnelen vil korte ned min reisetid fra Byåsen til Værnes med 20 minutter, sa  Høyres gruppeleder Yngve Brox under åpningen av Strindheimtunellen den 23.juni.

2,5 kilometer

Han var som de aller fleste entusiastisk over at den 2,5 kilometer lange tunnelen endelig var åpnet etter fem års arbeid. Det er ingen tvil om at bilistene i Trondheim har fått en helt ny opplevelse, ikke minst med tanke på køkjøring. Og trafikken gjennom Innherredsveien er kraftig redusert.

Men er det virkelig slik at man sparer 20 minutter fra Byåsen til Værnes med å kjøre Strindheimtunnelen?

Start ved gamle Esso Byåsen

adressa.no tok utfordringen - to ganger.

Første gang torsdag 3.juli klokka 08.42, og andre gang i morgenrushet tirsdag 16.september klokka 08.00.

Vi startet ved rundkjøringen på Byåsveien/Havstadveien hvor Esso Byåsen tidligere lå.

Den ene bilen kjørte nedover Breidablikkveien, til Sluppen bru og Omkjøringsveien, mens den andre kjørte ned til Ila, gjennom Steinbergtunnelen, videre forbi Brattøra og gjennom Strindheimtunnelen.

Stoppested for begge var avgangen på Værnes.

46 sekunder raskere

Vi kan allerede nå avsløre at den første turen vi tok, midt i sommerferien, viste at bilen som kjørte Sluppen var 46 sekunder raskere enn bilen som kjørte via Strindheimtunnelen. Vi kjørte naturligvis etter fartsgrensen, og det var null kø begge steder.

Men hva ble resultatet midt i morgenrushet en helt vanlig tirsdag i september?

Se videoen øverst i artikkelen, og få svaret.

Høyres gruppeleder i Bystyret i Trondheim, Yngve Brox under fornøyåpningen. - Tunnelen vil korte ned min reisetid fra Byåsen til Værnes med 20 minutter, sa han den gang. Foto: Børge Sved