9. oktober er det offisiell åpning av den nye gang- og sykkelbroen over Skansenløpet i Trondheim.

Den hundre meter lange broen gjør det mulig å bevege seg mellom Ila og Brattøra uten motorstøy.

- Hovedformålet med prosjektet er å tilby gående og syklende et bilfritt område når man skal bevege seg mellom bydelene, sier byggeleder Leif Arne Hafstad i Statens vegvesen til adressa.no

Slipper båter forbi

Svingbroen er den første som er blitt montert i Norge siden 1952.

I midten er det nemlig et 60 meter langt og 120 tonn tungt element, som kan åpnes og lukkes når båter skal forbi.

- Betyr dette at fotgjengere og syklister må vente for å komme seg forbi?

- Ja, det vil skje. Vi jobber med en informasjonstavle som skal stå på Brattøra ved Piren som gir informasjon om når broen er stengt.

- Broen skal åpnes 1500 ganger per år, men da med en overvekt av frekvensene på sommeren når det er mest båter, legger Hafstad til.

I forbindelse med byggingen har prosjektledelsen besøkt lignende broer i Danmark og Irland for å avdekke tekniske svakheter med svingbroer.

- De tekniske utfordringene som de har hatt, spesielt i Danmark, er avklart og vi har det på plass nå.

Får promenade

Den nye broen åpner for bruk av flere omkringliggende områder.

- Det blir en pen promenade for kvelds- og helgeturer. Vi åpner også en ny og fin liten park på vestsiden av Skansenløpet. Vi åpner sånn sett anlegget som ble bygget for noen år siden langs sjøkanten bortover mot pir-området.

Ifølge Leif Arne Hafstad holder de seg innenfor budsjettet på 120 millioner kroner og kan dermed ta imot vegdirektør Terje Moe Gustavsen med et smil om munnen under broåpningen.

Langs den 650 meter lange promenaden skal det blant annet være benker hvor man kan ha piknik, drive med sport eller ta seg en dukkert.

Skansen park blir knyttet sammen med Brattøra friområde. Begge ble bygget i forbindelse med Nordre Avlastningsveg. Foto: Hanne Mørch/Statens vegvesen