I morges begynte meldingene om et mulig svindelforsøk å komme inn til BankID.

- Vi har fått veldig mange henvendelser og det viser at folk er skeptiske, heldigvis, sier kommunikasjonssjef Hege Steinsland i BankID Norge til adressa.no

I mange norske nettbanker brukes BankID for å logge seg inn.

- Slik foregår det ikke

Eposten er skrevet på dårlig norsk og ber kundene om å sende en kopi av kodekortet sitt via en lenke.

- Ingen bank eller BankID vil be kunder om å sende såpass sensitiv informasjon på den måten, understreker hun.

Steinsland er glad for at så mange har varslet dem om svindelforsøket.

- Slett eposten og ikke klikk på lenken for å følge den videre.

- Tydelig at det ikke kommer fra oss

I eposten blir kunder med kodekort på papir fra Skandiabanken bedt om ta snarlig grep, fordi kontoen deres er sperret.

- Dette er et utilslørt svindelforsøk med Google translate-norsk. Det er veldig tydelig at dette ikke kommer fra oss eller noen annen bank, sier kommunikasjonssjef Leif-Kjartan Bjørsvik i Skandiabanken til adressa.no

Han forteller at kundene er flink til å slette slike svindelforsøk.

- Vi har erfaring med at kundene forstår at det er svindel, sletter eposten og går videre med livet.

Politianmelder

Ifølge BankID er det kun Skandiabanken sine kunder som har kodekort på papir.

- Hva skal kunder gjøre hvis de har fulgt oppskriften i eposten?

- Da må de kontakte oss umiddelbart, så kan vi hjelpe dem med å finne ut om opplysninger er på avveie, forteller Bjørsvik.

- Hva gjør dere med slike svindelforsøk?

- Vi politianmelder alle forsøk på svindel mot banken. Det er politiet som tar seg av saken videre.