Det ble hett i klubbhuset da Statens vegvesen arrangerte informasjonsmøte om svingbrua på Skansen i Trondheim.

Bakgrunnen for møtet var å orientere kanalens båtbrukere etter de første ukene med drift av den nye gang- og sykkelbrua.

Etter en kort presentasjon ble det åpnet for reaksjoner, og de lot ikke vente på seg.

Flere oppmøtte fra næringslivet uttrykte bekymring for hvordan kystlivet i kanalen skal ivaretas i det store bybildet.

- Trondheim er kjent for kystkulturen sin og det er viktig at vi tar vare på den. Ellers går det 10-15 år, før vi spør oss selv om hva vi gjorde galt, sa Eivind M. E. Austad.

- Trondheim kan bli Norges Venezia

Sammen med Tonje Harøy Austad drifter han M/S «Bjørnvåg», en kystpassasjerferge som er omgjort til restaurant og kystkultursenter i Trondheim.

Båten fra 1954 ligger i kanalen og de er avhengig av stabilitet i Skansenløpet.

Det er ikke svingbrua i seg selv som kritiseres, men det som mange båteiere mener er stadig innskrenking av åpningslukene som kan benyttes.

Fritidsbåter kan kjøre fritt under brusystemet, er derimot båten av det større slaget eller har en mast, må Skansenbrua og den nye svingbrua åpnes parallelt.

- Byen har allerede livet og kystkulturen. Trondheim kan bli Norges svar på Venezia, hvis dette gjøres rett, utdyper Eivind M. E. Austad til adressa.no.

- Død kanal

Tripps Båtservice holder til i Skansenløpet og tilbyr blant annet rutebåt til Munkholmen.

Daglig leder Lindis Valsø frykter, i likhet med Eivind M. E. Austad, at byutviklingen skal glemme båtkanalen.

- Jeg tror det går mot en død kanal her på Skansen, hvis tidslukene og aktiviteten reduseres mer, sier Valsø oppgitt.

Hun får støtte fra Kystlaget Trondhjem som har 300 medlemmer og et 20-talls større båter i kanalen.

Kystlagets sekretær, Egil Eide, var en av flere som under møtet luftet et ønske om mer fleksible tidsluker som båtbrukere kan benytte seg av.

- Mange gode innspill

Det er Trondheim havn som fastsetter i hvilke tidsrom svingbrua kan åpnes og lukkes.

Dette gjøres i samråd med Jernbaneverket basert på togtrafikken, fordi Dovrebanen skal prioriteres over Skansenbrua.

SE OGSÅ: Her finner du oversikt over hvilke tidsrom bruene kan åpnes i.

- Under møtet kom det veldig gode og konstruktive innspill fra båtfolket som en samlet brukergruppe. Vi tar med oss innspillene til Trondheim havn og Jernbaneverket, slik at de kan vurdere disse, sier byggeleder Leif Arne Hafstad i Statens vegvesen.

- Hva tenker Statens vegvesen om at det spås kanaldød?

- Vi har ikke noe ønske om at kanalen skal dø ut. Vi har laget et pent anlegg som gir folk og båtfolk mulighet til å bruke området mellom Skansen og Brattøra. Det må være et positivt element vi har levert i denne sammenheng, mener Hafstad.

- Skal se på tidslukene

- Tror du båteierne vil bli fornøyd?

- Ja, det tror jeg. De var veldig konkret på at det er noen få tidspunkt på døgnet der de ønsker mer prioritet og de går ikke så tydelig inn i våre prioriteringer, som er gående og syklende i rushtid på morgen og kveld. Jernbaneverket sine togavganger kan vi ikke gjøre noe med.

Hafstad trekker frem hvordan de allerede har gjort tiltak.

- Vi har fått inn et par åpninger på kveldstid i sommerhalvåret og dette ble veldig godt motatt på møtet i dag, sier han.

- Trondheim havn kunne ikke stille på møtet

I forkant av møtet ble det annonsert at Trondheim havn og Jernbaneverket skulle delta.

Slik ble det ikke, fordi begge meldte forfall.

Flere oppmøtte reagerte på at Trondheim havn ikke stilte med en representant når mange av spørsmålene burde blitt besvart av dem.

Var på møte i Orkanger

Havnekaptein Svein Kåre Aune i Trondheim er på et annet informasjonsmøte når adressa.no tar kontakt tirsdag kveld.

- Jeg kan kun være ett sted om gangen. Det er viktig at vi er til stede her i Orkanger og det er helt uproblematisk om båtfolket, eller andre, tar kontakt med oss om de spørsmålene som de måtte ha, sier Aune.

Statens vegvesen har sagt at de skal overlevere en liste med innspill fra kveldens møte til Trondheim havn og Jernbaneverket.

- Vi skal ta imot disse innspillene og besvare etter beste evne. Om det er noe folk lurer på og som de ønsker å spørre oss om, er det bare å ta kontakt, understreker havnekapteinen.

Han er klar på at de prøver å legge til rette for båtbrukerne.

- Det er et faktum at svingbrua er her. Trondheim prøver å legge til rette så godt vi kan, innenfor mulighetene som de to bruene åpner for. Vi prøver å møte båtfolket slik at vi får en best mulig løsning, fastslår Aune.

Leif Arne Hafstad er Statens vegvesen sin byggeleder. Han kom med en kjapp orientering om prosjektet og stilte deretter opp på spørsmål fra de oppmøtte. Foto: Frank Lervik
Familien drifter M/S «Bjørnvåg» som har base i kanalen. De frykter at Trondheims kystkultur skal forsvinne, hvis det blir vanskeligere å bruke kanalen. Foto: Frank Lervik
Etter møtet fortsatte debatten rundt svinbrua og Leif Arne Hafstad fra Statens vegvesen fikk nok å bringe videre til de andre aktørene. Foto: Frank Lervik