Professoren i nevrovitenskap, nobelprisvinner og direktør for Kavli Institute for Systems Neuroscience ved NTNU reagerer på budskapet til psykiater Manfred Spitzer.

I tyskerens bestselger «Digital demens» argumenterer Spitzer for at barns bruk av digitale medier er skadelig.

Når foreldre gir en to-treåring Ipad og tror ungen er på vei til å bli en ny Einstein, mener Spitzer at det motsatte skjer.

Hemmer barns hjerner

- Det små barn har behov for, er sensoriske og motoriske erfaringer. Berører du treverk eller metall, lærer du hvordan overflaten føles. Å «swipe» over en flat skjerm er en enkel handling, sammenlignet med å ta opp en blyant, holde rundt et egg uten å knuse det. Swipingen utnytter heller ikke hånden som sanseorgan. For på skjermen er det ikke noe å sanse, sa Spitzer til adressa.no i februar.

LES SAKEN: - Kriminelt å gi nettbrett til småbarn

Spitzer skriver i boken at bruken av tv, nettbrett, pc og smarttelefoner hemmer utviklingen av barns hjerner. Det mener han vil gjøre oss dummere, og at antallet demenssyke vil dobles innen 2050.

For avhengig av nettsøk

Det skyldes at heller enn å lagre inforamsjon i vårt eget hode, blir stadig mer avhengig av nettsøk, skriver han.

- Bokas forfatter tar voldsomt hardt i, og overdramatiserer. Jeg kan ikke se noen som helst grunn til at det av hensyn til hjernens utvikling skulle være sunt å utsette barns bruk av digitale medier, sier Edvard Moser til Universitetsavisa.

Moser mener Spitzer resonnerer som om all kunnskap er basert på at vi pugger ting, og det er det jo ikke, sier han.

Viktig å få oversikt

Hjerneforsker Edvard Moser understreker overfor Universitetsavisa at han verken kjenner eller har lest Spitzers bok. Men ut fra det han vet om den, synes han ikke det høres ut som hjerneforskning.

- Ting forandrer seg svært raskt rundt oss. Det vi tilegner oss av kunnskap og ferdigheter nå, er forskjellig fra 20-30 år tilbake. For å klare seg i dagens samfunn må man vite hvor man får tak i informasjon, men man trenger ikke alltid huske detaljene. Det er viktigere å se sammenhengene og forstå, og det gjør man ikke uten at man også husker det viktigste, sier han til avisa, og fortsetter:

- Innsikt får man ved å skaffe seg stor oversikt. Da blir det lettere å se hva man har bruk for av informasjon, få nye ideer og være kreativ. Det er mer nyttig enn å gå rundt med stor faktakunnskap. I dagens samfunn er det ikke lenger viktig å huske telefonnummer utenat, og det er ikke et stort tap.

- Bra å starte tidlig

Nobelprisvinneren ser ingen grunn til å høre på Spitzers advarsel om ikke å gi barn under 15 år tilgang til digitale medier.

-Jeg kan ikke forstå hvor det kommer fra. Igjen, jeg har ikke lest boka, men jeg undrer meg på hvor han har dette tallet fra. Hjernen vår er uansett ikke ferdig utviklet før vi er langt opp i 20-åra, sier Moser

- For utviklingen av digitale ferdigheter er det ikke skadelig å begynne tidlig. Om man starter i unge år, blir man mer kompetent. Den yngre generasjonen er langt flinkere enn eldre på digitale medier. De har fått det inn fra barndommen. Det er ikke negativt. Barn lærer på andre måter enn før, fordi de har bruk for andre ting.