Lade Gaards Juleøl i hylla. En favoritt hos mange i fjor. Passer godt til lutefisken som ligger i kjøledisken. #rema1000 #ladegaard #ladegaards #juleøl @rema1000 @rema1000 flatasen

Dette var teksten som møtte Instagram-følgerne av Rema 100 Flatåsen tirsdag ettermiddag.

​​- All reklame forbudt

Det er forbudt å reklamere for alkoholholdige drikkevarer i Norge. Sosiale medier omfattes av reklameforbudet.

Anniken Owren Aarum, fungerende avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, ønsker ikke å kommentere enkeltsaker i media, men gir en generell kommentar:

- Ifølge alkoholloven er all reklame for alkoholholdig drikke forbudt. Har avsender interesse i å selge alkohol, vil omtale og bilder av alkohol normalt anses å ha et salgsfremmende formål, og vil derfor rammes av forbudet, sier hun.

Vil kontakte butikken

Det er Trondheim kommune som håndhever reklameforbudet. Marte S. Bjørnsen, juridisk rådgiver for salgs- og skjenkesaker i Trondheim kommune, kan fastslå at Rema 1000 Flatåsen har brutt reklameforbudet.

- Det er et bilde av juleølet og det blir nevnt at det passer godt til lutefisken. Dette er fremheving av alkoholholdig drikke. Regelverket er uhyre strengt, sier hun.

Bjørnsen forteller at de vil ta kontakt med butikken, og gjøre dem oppmerksom på regelverket.

- Det kan medføre en prikk, men i første omgang vil jeg ta en dialog med bevillingshaveren. Dette er et regelverk hvor det er vanskelig å vite hvor grensen går.

Får mange tips

Det er sjelden at butikker bryter reklameforbudet som gjelder alkohol, og Bjørnsen forteller at de aldri har vært i kontakt med Rema 1000 Flatåsen om dette tidligere.

- Siden det er første gangen de har gjort noe sånt, så er det best med en samtale. Skulle det gjenta seg, må vi vurdere å gjøre noe annet, sier hun.

Eierskapsenheten ved Trondheim kommune mottar jevnlige tips om alkoholreklame fra publikum, interesseorganisasjoner eller aktører i bransjen.

- Etter hvert som sosiale medier har blitt en stadig viktigere, er det flere aktører som bryter forbudet. Vår utfordring er å bli klar over disse lovbruddene. I tradisjonelle media er det enklere å se en ulovlig reklame, sier Bjørnsen.

Legger seg flat

Hun mener det er mer vanlig med alkoholreklame blant utesteder enn butikker.

- Jeg husker bare 1-2 tilfeller i butikker, og da har det dreid seg om produktplassering. For eksempel en Corona ved siden av taco, forklarer hun.

Nestleder Robin Skrødal ved Rema 1000 Flatåsen legger seg flat og sier at det er han som har lagt ut bildet av juleølet til Lade Gaard.

- Butikksjefen er i permisjon, og jeg fikk ansvaret for Instagram-kontoen. Formålet er å legge ut nyheter og innbydende produkter som gjør at kundene vil ta turen innom, sier han.

Fjernet bildet

Han har allerede vært i kontakt med Trondheim kommune, og har fjernet Instagram-bildet av juleølen.

- Det har skjedd en glipp. Det var ikke en bevisst handling. Jeg er klar over lovgivningen, jeg ble bare litt ivrig på Instagram, sier han.

Han forteller at han glemte reklameforbudet når det gjelder alkohol da han la ut bildet i går ettermiddag.

- Jeg tenkte bare «nyheter» og «jul».