- Vi som reiser med flybuss skal slippe å tenke på rutetabellen, men bare komme oss til en bussholdeplass så kommer det en buss, sier Bjørn Myhre, direktør fly- og turbuss i Nettbuss.

Etter å ha vunnet anbud hos Avinor og fått tildelt to oppstillingsplasser ved Trondheim Lufthavn Værnes, øker Nessbuss Flybussen tilbudet. Kontrakten går fra 1. februar, men tilbudet økes så snart nok busser er på plass.

- Vi har 18 busser i dag og skal øke til totalt cirka 26. Det nye i avtalen med Avinor er kontraktstiden som er økt med to år til fem år. Det gir oss forutsigbarhet til å investere, og det gjør vi sånn at flere kan reise kollektivt til Værnes, sier Myhre.

Flere holdeplasser

Flybussen øker tilbudet med en ny rute og får disse to traseene:

Ekspressruten går ned Holtermanns veg ved Tempe/Lerkendal, gjennom Midtbyen til Sentralstasjonen og ut Strindheimtunellen til Leangen og så videre E6 fram til Værnes.

En ny rute vil gå over Nardo og Moholt videre gjennom midtbyen, Solsiden og Innherredsveien, forbi Strindheim og Skovgård og videre E6 fram til Værnes.

Les også: Nå stopper bare én flybuss i Innherredsveien

Les også: Hva er raskeste vei fra Byåsen til Værnes?

Hvert sjuende-åttende minutt

I dag går Flybussen hvert tiende minutt det meste av dagen. Ifølge Nettbuss har ingen andre steder i Norge så tette avganger.

- Med to ruter øker frekvensen, slik at det i rushtiden blir bare sju-åtte minutter mellom hver avgang, sier Myhr.

Med nye ruter utvides også tilbudet med egen hentebuss ved hotellene på Brattøra, Solsiden og Midtbyen. Hentebussen vil i løpet av 2015 erstattes av en El-buss som vil dekke et større område og samle flere passasjerer for overgang til Flybussen ved Rica Nidelven eller Trondheim Sentralstasjon.

- Avinor har som mål at 60 prosent av trafikken til og fra værnes skal være kollektivtransport innen 2020. I dag er andelen 30 prosent. Vårt mål er å tilby en busstransport som er så god at 60 prosent kollektivandel blir oppnådd i god tid, sier Myhre.

Mer miljøvennlig

Ifølge Nettbuss skal flybusstrafikken også bli mer miljøvennlig.

«I samarbeid med Sintef og Transnova utvikles nye miljøløsninger. Alle turer måles for å finne forbedringer. Noen av bussene har over 30 ulike målepunkter for å registrere kjøremønster, drivstofforbruk og energiflyt i kjøretøyet. Dataene brukes for å gjøre bussene enda mer energigjerrige og miljøvennlige» heter det i pressemeldingen fra selskapet.

- Ny motorteknologi

Flybussen går på ren, fornybar biodiesel med innblanding av litt diesel i de kaldeste månedene. Ifølge selskapet gjør det Flybussen tilnærmet klimanøytral med tanke på CO2. Til neste år kommer nye busser med det siste av motorteknologi (Euro 6) som også reduserer utslippene av NOx og NO2.

- Disse bussene vil være mer klima- og miljøvennlig enn de aller fleste personbiler, selv om vi bare skulle kjøre med en eneste passasjer om bord, hevder Myhre .