- Vi er nødt til å ta dette seriøst, sier sjefingeniør ved miljøenheten i Trondheim kommune, Bjørn Ove Berthelsen.

Etter at Adressa.no skrev om elbil-eier Tonje Edvardsen, som ikke får mulighet til å lade bilen sin i Søndre Hallset Borettslag i Trondheim, har debatten om støtteordning til ladepunkt i borettslag blusset opp.

- Kan ikke love støtte

I Oslo kan boligselskap få støtte på 60 prosent eller opptil 10 000 kroner per ladepunkt. Også i Hordaland finnes det støtteordninger til borettslag og sameier. Der er det fylkeskommunen som står bak. Men i Trondheim er det foreløpig ingen støtte å få.

- Vi får mange henvendelser fra borettslag og beboere på dette, og vi er nødt til å ta dette seriøst. Om ikke lenge skal vi gå gjennom hele strategien til Trondheim kommne i forhold til lading av elbil, og der må vi også vurdere om det skal være støtteordninger til borettslag og sameier. Men jeg verken kan eller vil forskuttere noe, sier Berthelsen.

Følg adressa.no på Facebook

- Tankevekker for oss

Han mener den største problemstillingen er at mange som bor i borettslag i Trondheim har gateparkering.

- Disse er faktisk avskåret fra å kjøpe elbil, og det er ikke bra. Da kan ikke en beboer ta et eget valg på hvilken bil man skal ha, og det er alvorlig. For oss i administrasjonen har det vært en tankevekker, sier han.

Tonje Edvardsen ble møtt med at strømnettet var for dårlig til at borettslaget kunne tillate henne lading av elbilen. I tillegg sa nestleder i styret Anders Wold Amundsen at det ikke er økonomisk forsvarlig å starte utbygging slik at elbil-eierne få lade bilen sin uten at det går utover strømnettet.

- Det er for store utgifter, og styret må tenke lenger enn det første halvåret, uttalte Amundsen.

- Manglende kunnskap

Berthelsen forstår problemet, men mener likevel at manglende kunnskap er et større problem enn gammelt strømnett.

- Det finnes borettslag som løser dette ganske greit. Ingen forventer at alle skal betale for lading, men jeg er sikker på at det lar seg løse hvis alle samarbeider. Men det er nok fortsatt for nytt for mange, og vi i kommunen har også et ansvar for å formidle kunnskap, sier han.

Investert 3,7 mill. i ladepunkter

- Er det litt flaut at Trondheim med Miljøpakken og stort fokus på miljøvennlig transport ikke har støtteordning til ladepunkter?

- Jeg vil ikke si det. Kommunen har gjort en god jobb, og bygd ut mange offentlig tilgjengelige ladepunkter de siste årene. Til sammen er det nå over 250 ladepunkter i kommunen, og vi har investert cirka 3,7 millioner kroner i dette. I tillegg er vi veldig glade for at private aktører også etablerer ladepunkt. Men tross dette har vi ambisjoner om enda flere ladepunkt, sier han.

Opp i Bystyret

Neste torsdag fremmer Venstre interpellasjon til møte i Bystyret.

Forslagsstillere Trond Åm og Jon Gunnes spør om ordføreren vil ta initiativ til at kommunen gir økonomisk støtte for å få flere ladepunkt i Trondheim, og fremmer et forslag til vedtak om at: «Bystyret går inn for å utrede muligheten for en kommunal støtteordning for ladepunkt i Trondheim».

Slik lyder interpellasjonen:

«Trondheim kommune har vedtatt målsetting om 300 offentlige ladepunkt. De 85 offentlige ladepunktene vi har i dag er betalt av Transnova. Selv om det er etablert forholdsvis mange hurtigladere i Trondheim, i hovedsak betalt av strømleverandørene, er det fremdeles slik at Trondheim har en vei å gå for å nå målene om antall ladepunkter, som er helt avgjørende for at vi skal kunne stimulere til flere elbilbrukere.

Trondheim har fremdeles en lav andel elbiler i forhold til Oslo og omegn, og har brukt forholdsvis lite penger på ladestruktur i kommunen. Oslo kommune på sin side har innført en rekke tiltak for å øke andelen elbiler de seinere åra. Blant annet gir kommunen støtte på 60 prosent eller opptil 10 000 kroner til boligselskap for å opprette ladepunkt. En slik ordning ville kunne utvilsomt kunne stimulere til flere ladepunkt i Trondheim i for eksempel større borettslag, og på den måten bidra til flere elbilbrukere i byen.»

Elbil-eier Tonje Edvardsen får ikke mulighet til å lade bilen sin i Søndre Hallset Borettslag i Trondheim. Foto: Kim Nygård