Endelig, vil trolig mange passasjerer si. Bytte av befordringsmiddel på Ilevollen er ikke veldig populært.
– Men folk har tatt det med godt humør. Og vi har unngått de store forsinkelsene, sier trafikksjef Finn Enebakk.
Hele sløyfen Kongens gate-St. Olavs gate-Dronningens gate-Tordenskiolds gate er nå renovert med nytt spor. I Tordenskiolds gate blir det i regi av Miljøpakken i tillegg gjennomført en større opprusting av selve gaten.
26 bussruter i Trondheim får færre avganger i 2015
Gateprosjekt
– Det som nå skjer, er like mye et gateprosjekt som et trikkeprosjekt, sier Bjørn Gunnarsson, prosjektleder i Miljøpakken. Han sier anlegg av nytt spor foregår omtrent som for bybanen i Bergen. Men i Trondheim klarer man å legge spor for ca. 25 000 kroner pr. meter inklusive gravearbeidene. I Bergen har prisen vært nesten fire ganger høyere.
Følg Adresseavisen på Instagram
Å legge til rette for kollektivtrafikken er en av de prioriterte oppgavene i Miljøpakken. I Tordenskiolds gate er skinnene flyttet ut i gaten i krysset Kongens gate/Tordenskiolds gate. Tidligere gikk skinnene rett over fortauet utenfor Bunnprisbutikken på hjørnet. Dette har skapt trafikkfarlige situasjoner for fotgjengerne. Det blir også lagt til rette for funksjonshemmede med universell utforming i henhold til gjeldende krav.
Tidligere i år ble kollektivfeltet i Kongens gate fra Ilevollen til Hospitalskirka utbedret. Her er store hull i veibanen langs trikkeskinnene fjernet. Arbeidet har bedret framkommeligheten for kollektivtrafikken og gir nå mindre slitasje på buss og trikk.
Forbrukerrådet krever sømløse reiser
– Vi skal bli den beste sykkelbyen
530 meter nytt spor
De to siste årene er det lagt totalt 530 meter nytt trikkespor i sentrum. Dette betyr bedre komfort for passasjerene. Gråkallbanen er en av de større rutene i Trondheim med sine ca. 900 000 passasjerer i året og helt klart den mest populære. Banen scorer meget høyt på omdømmeundersøkelsene. 90 prosent av de spurte er fornøyd.
– Støyen blir mindre. Og det er veldig viktig når vi trafikkerer i byen, tett på både mennesker og bygninger, sier Eirik Rambech-Knoff, daglig leder i Gråkallbanen, Boreal Transport Midt-Norge AS. Han sier det er veldig artig at både budsjett og fremdriftsplan i prosjektet er fulgt. Noen mindre forsinkelser er hentet inn.
– All ære til dem som har styrt dette prosjektet, sier Rambech-Knoff.
Første prøvetur på det nye sporet foregikk uten problemer fredag ettermiddag. Fra tidlig mandag morgen er det vanlig rutekjøring igjen etter tre og en halv måned.