Endelig, vil trolig mange passasjerer si. Bytte av befordringsmiddel på Ilevollen er ikke veldig populært.

– Men folk har tatt det med godt humør. Og vi har unngått de store forsinkelsene, sier trafikksjef Finn Enebakk.

Hele sløyfen Kongens gate-St. Olavs gate-Dronningens gate-Tordenskiolds gate er nå renovert med nytt spor. I Tordenskiolds gate blir det i regi av Miljøpakken i tillegg gjennomført en større opprusting av selve gaten.

Gateprosjekt

– Det som nå skjer, er like mye et gateprosjekt som et trikkeprosjekt, sier Bjørn Gunnarsson, prosjektleder i Miljøpakken. Han sier anlegg av nytt spor foregår omtrent som for bybanen i Bergen. Men i Trondheim klarer man å legge spor for ca. 25 000 kroner pr. meter inklusive gravearbeidene. I Bergen har prisen vært nesten fire ganger høyere.

Følg Adresseavisen på Instagram

Å legge til rette for kollektivtrafikken er en av de prioriterte oppgavene i Miljøpakken. I Tordenskiolds gate er skinnene flyttet ut i gaten i krysset Kongens gate/Tordenskiolds gate. Tidligere gikk skinnene rett over fortauet utenfor Bunnprisbutikken på hjørnet. Dette har skapt trafikkfarlige situasjoner for fotgjengerne. Det blir også lagt til rette for funksjonshemmede med universell utforming i henhold til gjeldende krav.

Tidligere i år ble kollektivfeltet i Kongens gate fra Ilevollen til Hospitalskirka utbedret. Her er store hull i veibanen langs trikkeskinnene fjernet. Arbeidet har bedret framkommeligheten for kollektivtrafikken og gir nå mindre slitasje på buss og trikk.

530 meter nytt spor

De to siste årene er det lagt totalt 530 meter nytt trikkespor i sentrum. Dette betyr bedre komfort for passasjerene. Gråkallbanen er en av de større rutene i Trondheim med sine ca. 900 000 passasjerer i året og helt klart den mest populære. Banen scorer meget høyt på omdømmeundersøkelsene. 90 prosent av de spurte er fornøyd.

– Støyen blir mindre. Og det er veldig viktig når vi trafikkerer i byen, tett på både mennesker og bygninger, sier Eirik Rambech-Knoff, daglig leder i Gråkallbanen, Boreal Transport Midt-Norge AS. Han sier det er veldig artig at både budsjett og fremdriftsplan i prosjektet er fulgt. Noen mindre forsinkelser er hentet inn.

– All ære til dem som har styrt dette prosjektet, sier Rambech-Knoff.

Første prøvetur på det nye sporet foregikk uten problemer fredag ettermiddag. Fra tidlig mandag morgen er det vanlig rutekjøring igjen etter tre og en halv måned.