Byggestarten for ny E6 mellom Trondheim og Værnes er planlagt tidligst i 2018. Nå lanserer Statens vegvesen en video som viser hvordan første delen av strekningen blir. Strekning én går nordover fra Ranheim til Reitankrysset, avkjøringen til Storsand.

Hensiktet med utbyggingen er å utvide dagens E6 til fire kjørefelt inkludert doble tunnelløp for Være-, Stavsjøfjell- og Helltunnelen. Det skal også være parallelle bruer for Hommelvik- og Sandfærhus bru.

Tryggere vei

- Folk vil føle seg tryggere på den nye veien enn i dag. De berørte kommunene viser forståelse for behovet for å bygge veien. Spesielt de som bor langs gamle E6. På grunn av viltpåkjørsler, tunnelvedlikehold og andre hendelser opplever de ganske hyppige omkjøringer langs fylkesvei 950, sier planprosjektleder Torstein Ryeng i Statens vegvesen.

- Når vil nye E6 stå ferdig?

- Veldig godt spørsmål. Prosjektet bunner i at vi må gjøre noe med tunnelene langs strekningen ut fra tunnelforskriften. Midler til tunnelene får vi tidligst i 2018, så vi kan ikke starte tidligst før da. Byggeperioden kan vare fra fire til åtte år. Det kommer an på om man om man får midler til å bygge hele strekningen i ett, eller må ta det i etapper, sier Ryeng.

Bompenger

- Kommunene Trondheim, Malvik og Stjørdal må også bli enige om bompengefinansiering for strekningen mellom tunnelene. Dagens bompengeordning på denne E6-strekningen forsvinner i 2021-22. Vi trenger en tilslutning fra kommunene.

Ryeng mener nye E6 ikke vil medføre alt for store terrenginngrep.

- Vi ønsker å legge så lite beslag på landbruksjord som mulig. Det er en målsetting i prosjektet.

Planprosjektleder Torstein Ryeng i Statens vegvesen.