Hver dag patruljerer tre parkeringsvakter området på NTNU. Det har vist seg å være innbringende for universitetet.

Etter at det nye parkeringssystemet ble innført ved NTNUs parkeringsplasser i september, er 2714 bøter blitt lagt på studentenes frontruter. Det skriver Universitetsavisa på sine nettsider.

- Overraskende høyt

- Jeg har snakket med flere kolleger, og vi er alle overrasket over omfanget. Vi tror hovedgrunnen er at den nye parkeringsordningen fortsatt er i innkjøringsfasen, men vi ønsker å redusere antallet bøter kraftig, sier seniorrådgiver Jens Petter Nygård ved driftsavdelingen ved NTNU til Universitetsavisa.

De forventede inntektene som universitetet har stipulert årlig fra bøter, har likevel blitt noe nedjustert. NTNU hadde i utgangspunktet regnet med å få inn ti millioner kroner i parkeringsavgift, men etter at det nye systemet ble innført, kjører færre bil. Dermed opererer man nå med mellom tre og fem millioner forventede kroner i året.

Pengene som kommer inn fra både bøter og parkeringsavgift ved NTNU går til driftsavdelingen, og skal brukes til tiltak for mer miljøvennlige transportløsninger.

Forebyggende virksomhet

Det er utstedt 997 bøter i november, noe som er en nedgang på 462 fra måneden før.

Ett av tiltakene driftsavdelingen har gjort er å legge ut informasjon om hvordan parkeringsordningen fungerer, og hvordan man unngår bøter. Senest i slutten av forrige uke la de ut en melding med tips og råd til alle ansatte på NTNUs internsider, Innsida.

- Det er en positiv utvikling at parkeringsmønsteret har endret seg så mye under det nye systemet. Vi ønsker ikke å tjene penger på dette, kommenterer Nygård.

Daglig dyst

- Det er minimum tre trafikkbetjenter på alle NTNUs parkeringsområder mellom klokka 8 og 16, som kontrollerer samtlige kjøretøyer. Det har vært et sterkt ønske om å få denne parkeringsordningen til å virke, og vi vurderer fortløpende hvor stor kontrollvirksomhet vi mener er nødvendig, sier Nygård til Universitetsavisa.