- Hvis det kommer enda flere elbiler, og det blir nedstemt å bygge ut for lading av elbiler i generalforsamlingen. Skal vi da hive ut de fem som allerede har elbil? undret styreleder Merete Valseth ved Sjetnebrinken borettslag under et informasjonsmøte Trondheim kommune arrangerte for borettslag og sameier onsdag formiddag.

Én av de andre styrelederne i forsamlingen svarte kontant ja til Valseths problemstilling, mens flere andre representanter fra borettslag kom med et nikk.

- Det å få inn ladestasjoner for elbil i borettslag er en vanskelig problemstilling, synes Valseth.

Hvordan mener du borettslaget bør håndtere en slik situasjon? Diskuter i kommentarfeltet nedenfor.

Stort oppmøte

I tillegg til henne var det i underkant av 70 andre personer som representerte styrer i borettslag eller sameier på informasjonsmøtet. Blant dem var spørsmålene mange.

- Det høres enkelt ut at man kan fordele utgiftene med å bygge ut ladestasjoner på alle. Men i vårt borettslag må vi oppgradere strømnettet i åtte store garasjer, som står spredt i borettslaget, utdyper styrelederen.

Hun ser for seg at dette kan bli veldig kostbart. Samtidig påpeker hun at de ikke har utredet hvor mye det vil koste borettslaget å bygge ut.

- Det vil nok bli så stor kostnad at det vil være en sak for generalforsamlingen i borettslaget, sier hun.

I garasjene i dag er det fem elbiler. Disse lades på det gamle strømnettet, men om det skulle bli flere må de bygge ut. Disse elbileierne betaler en årlig sum til borettslaget.

- Men flere som bor i borettslaget tror de får strømmen gratis, så vi i styret kan få en del krasse eposter, sier Valseth.

Støtteordning kommer neppe i år

Det er nemlig spørsmålet om hvordan man kan få finansiert bygging av ladestasjoner som var den store problemstilling blant representantene fra borettslagene og sameiene under informasjonsmøtet.

I Oslo og Fredrikstad er det i dag støtteordninger for borettslag og sameier som vil opprette ladepunkter, mens det er andre midlertidige ordninger i flere kommuner, samt fylkeskommunene Hordaland, Akershus og Østfold.

I Trondheim vil spørsmålet om å opprette støtteordning komme opp i bystyret 29. januar. Trondheim kommune anslår at det i dag er litt over 2000 elbiler i Trondheim. Dette tallet mener de vil doble seg i løpet av året.

- Det er viktig å få avklart om det blir støtteordning, men det blir neppe i 2015, ettersom jeg ikke vet om det er rom for det i budsjettet for i år. Samtidig mener jeg at det også er et statlig ansvar å ha slike støtteordninger, sier leder av byutviklingskomiteen i Trondeim, Jan Bojer Vindheim (MdG).

- Bør undersøke kostnaden

Blant dem som bidro med informasjon på møtet var Christina Bu, leder av Norsk elbilforening.

Hun og hennes kolleger fra elbilforeningen fortalte blant annet om hvordan andre borettslag eller sameier har løst utgiftene som kommer med etablering av elbilanlegg.

Dette var løsninger hvor borettslag eller sameier i fellesskap har betalt utvidelsen i strømnettet, mens eierne av elbiler har betalt for selve ladeutstyret og uttaket.

Det var også løsninger hvor eierne av elbiler i tillegg har bidratt med utvidelsen av strømnettet.

En annen løsning er at borettslag eller sameier betaler alt, men hvor elbileiere har betalt avgifter for å nedbetale anlegget inn til borettslaget.

- Det er ikke krav at borettslag og sameier tilrettelegger og fordeler utgifter, men jeg synes det er rimelig at alle borettslag undersøker kostnaden ved å tilrettelegge for elbil i borettslag og sameier, mener Bu.

KOMMENTAR: Suksess er blitt elbilens største fiende

Mot at sameiet skal betale

En av dem som stilte flere spørsmål under møtet var Trond Heimdal, som er styreleder i Sameiet Bergheim Amfi, hvor det er 129 boenheter.

- I vårt styre er vi ikke mot elbil, men vi er i mot at sameiet skal ta kostnaden. Hos oss må elbileiere ta strøm fra egen kurs, og trekke kabel ned fra der de bor, sier han.

Han påpeker at de har lite kunnskap om problemstillingen. Det kan være aktuelt for sameiet å tilrettelegge for elbiler om det kommer offentlige tilskuddsordninger. Samtidig frykter han at offentlige tilskudd medfører at andre enn de som bor i sameiet kan bruke parkeringen deres og ladestasjonen.

- Det går ikke på motvilje, men uvitenhet, sier han.

- En del av utviklingen

I Sameiet Hornebergtunet ser det positivt ut for elbileiere. De som bor der må fortsatt lade på det gamle strømnettet, som ikke er bygd for rask opplading av elbilen.

- Sameiet skal ta opp ulike løsninger under årsmøtet i januar. Vi er positiv til at det må bygges ut. Det er en del av utviklingen rundt oss, som vi ikke går an å stoppe, sier Rolf Lund, som representerte sameiet på informasjonsmøtet.

Leder of Norsk elbilforening, Christine Bu, har forståelse for at ikke alle i et borettslag vil ta regninga, men hun mener at alle borettslag og sameier bør undersøke hva det vil koste. Foto: Lorns Bjerkan
I underkant av 70 personer fra borettslag og sameier fylte Storsalen i Rådhuset i Trondheim for å få med seg informasjonsmøte. I tillegg var det omtrent 20 andre tilstede i salen. Foto: Lorns Bjerkan