Den 55 år gamle hobbyfotografen tar med seg kameraet ut i Trondheims mørklagte gater når vi andre setter oss godt til rette i sofaen.

- Jeg foretrekker høsten. Da er det ikke snø eller slaps. Jeg bruker å gå ut i 20-tida på kvelden, forteller Johan Brattheim, som opprinnelig er fra Nordfjordeid.

Bildene er plottet inn i kartet til høyre. Trykk på sirklene for å få se hvor bildene er knipset.

Nesten 100 bilder

Men han har blitt en ambassadør for byen han har bodd i siden 1983. Nå har han tatt nærmere 100 svart-hvite bilder av bygninger og steder i Trondheim.

- Jeg har ingen store ambisjoner. Jeg er veldig godt fornøyd med å kunne ta et bilde og få frem noe som er pent. De aller fleste bildene er tatt i Midtbyen, samt Ila og Lade, forteller den ivrige fotografen.

Han har valgt å legge ut sine nærmere 100 nattbilder fra Trondheims mulm og mørke på en nettside ved navn www.mulmogmørke.no.

Motivasjonen for å ta bildene sliter Brattheim med å forklare.

- Det har jeg ikke helt klar for meg selv engang hva som trigger med med bygninger og urbane miljø. Men dette har vært med meg siden jeg startet med fotografering i slutten av tenårene, sier han.

- Allerede den gang hadde jeg sterke meninger om hvilke bygninger som passet inn og hvilke som er upassende, forteller Brattheim.

Startet med mørkerom

55-åringen tok en treårig utdanning innen fotografering ved universitetet i Derby, og fikk gå i lære hos den kjente britiske fotogafen John Blakemore. Men utdanningen ble aldri yrket, og nå jobber han med informajsonsteknologi hos Aker Solutions.

På 90-tallet fikk Brattheim ideen om at han skulle ta bilder av bylandskap og bygninger på nattestid. Den gang var jobben svært tidkrevende med fremkalling av filmen på egen hånd. Tre til fire timer i mørkerommet for ett bilde var ikke uvanlig.

- Hobbyen ble liggende brakk inntil jeg kjøpte meg digitalt fotoutstyr for omtrent fire år siden, forklarer 55-åringen.

Men Brattheim har ikke sluttet med svart-hvite bilder til tross for at mulighetene er uendelig mye større enn da han drev på med mørkerom. Brattheim innrømmer at han har en forkjærlighet for fargeløse bilder.

- I bybildene flytter dette fokuset bort fra fargene og over på struktur, nyanser, linjeføring og skyggevirkninger. Jeg er også spesielt glad i sort-hvit fotografienes evne til å gjengi gode svarttoner sammen med en god detaljrikhet i de mørke partiene, sier han.

Glad i eldre bygninger

Brattheim tar alltid bilder av et motiv fra flere vinkler, og han benytter seg av såkalt HDR-teknikk som gjør at man tar flere eksponeringer på ulik tid, og setter bildene sammen i etterkant i et bildebehandlingsprogram.

- Typisk starter jeg på ett sekund og tar så 7-8 forskjellige eksponeringer hvor jeg dobler eksponeringstiden for hver gang.

Johan jakter på alle slags type bygninger, men innrømmer at de eldre bygningene og konstruksjoner fra industriområder ligger hans fotohjerte nærmest.

- Mange nye bygninger føler jeg er bygget kun for å i vareta økonomi og funksjonalitet. Rektangulære bygninger «dekorert» med store firkantede, intetsigende og tomme vindu, synes jeg bare er trist, sier han.

- Visuelt søppel

- Får du et annet forhold til bygningene?

- Først og fremst så setter jeg absolutt så mye mer pris på bygninger med en estetikk som appellerer til mitt hjerte. Kall det gjerne bygginger med «sjel» selv om dette er sett fra et veldig subjektivt ståsted. På motsatt side blir jeg negativ og småsur når jeg ser eksempel på det stikk motsatte og finner bygninger som jeg syns visuelt forsøpler bybildet. Jeg har fått et spesielt forhold til stedene hvor jeg har funnet mange motiver, sier han.

Han oppfordrer alle til å ta seg ekstra god tid neste gang man går forbi en bygning.

- Man blir ofte blind for det man går forbi hver dag. Jeg håper mine fotografi kan sette lys på at det er mye fint i det dagligdagse bybildet, sier Brattheim.

Noen motiver vil trolig alltid være utilgjengelig for den bildejagende vestlendingen.

- Lysforholdene blir feil. Det som er mest trist er bygninger med lyskastere montert på veggen for å kaste lys nedover fasaden. Disse gir en veldig hard og skarp lyssetting som jeg aldri føler blir vellykkede motiv, forteller Brattheim engasjert.

LES MER: Her er Adressa-fotografenes beste bilder fra november 2014

Skansen bru er favoritt

Favorittbildet er Skansen bru som Brattheim beskriver som en merkelig brutal betongkloss sammen med et sammensurium med linjer og strukturer. Fotografiet fikk også «Honorable Mentioning» av International Photography Photo Awards 2013 sammen med fotografiene av Nidarosdomen, kornsiloene og Stillverk 1.

- Nå har jeg kommet til et metningspunkt, og nå er det nok nattinatt for denne gang. Men man vet jo aldri. Byen er i stadig forandring, sier 55-åringen.

For de som er spesielt interessert bruker Brattheim et Nikon D800. Han har skaffet seg en vidvinkellinse fra Nikkor (14-24). Han har alltid med seg statig og en fjernutløser. Han etterbehandler bildene, men prøver å ikke gjøre noe mer enn det man kunne gjort i et mørkerom.

Johan Brattheim så for seg en bildeserie på rundt 15-20 bilder av bygninger i Trondheim. Nå har han nærmere 100 bilder på samvittigheten. Foto: privat