Tanken er at man skal kunne bli hentet av taxi på døra hjemme og kjørt til et såkalt «drop punkt», hvor man kan gå på en flybuss og ta den videre til Værnes.

Tjenesten fungerer også motsatt vei. Når man setter seg på flybussen kan man be bussjåføren om en billett som gir overgang fra buss til taxi. En taxi vil da kjøre kunden fra «drop punktet» som hører til bydelen kunden bor i, og deretter kjøre ham eller henne hjem.

- Hardt arbeid

Det nye tilbudet er resultatet av et samarbeid mellom busselskapet Nettbuss som i dag har ansvaret for Flybussen, og taxiselskapet Trøndertaxi. En av initiativtakerne bak prosjektet, regionsdirektør for fly- og turbuss i Nettbuss, Bjørn Myhre, sier at det har vært hardt arbeid å få til et slikt samarbeid.

- Til tross for at vi oppfattes som konkurrenter, har vi fått til et samarbeid. Vi har lenge tenkt på at en løsning hvor vi får kjørt personer til og fra Flybussen, vil være et positivt tilskudd. Der har det har vært et hull der i tilbudet. Det har vært hardt arbeid i begge selskaper for å lande dette prosjektet, sier Myhre.

270 kroner per person

Tjenesten lanseres mandag. Det vil da koste 270 kroner for én person å bli hentet hjemme av taxi, og kjørt til et «drop punkt», hvor man skifter over til flybuss. Prisen gjelder for én vei. Man må altså betale ytterligere 270 kroner om man vil ha den samme ordningen hjem fra Værnes.

Prisen for to personer er 370 kroner, for tre personer 470 og for fire personer 570 kroner. Til sammenligning koster det 130 kroner per person med Flybussen per vei, og 390 kroner for flytaxi med Trøndertaxi per vei. Tur-retur med Flybussen koster 220 kroner.

Prisen ligger dermed mellom de to alternativene flybuss og flytaxi.

Se flere priser for alternative reisemetoder lenger ned i saken.

Dyrere utenfor kjerneområdene

Prisen på det nye tilbudet gjelder imidlertid ikke for alle byens innbyggere. Beboere bosatt på blant annet Byneset, Bratsberg, Indre Jonsvatnet og Leinstrand, må betale et ekstratillegg for taxien (se kartet til venstre).

- I utgangspunktet ønsker vi å prøve ut dette i kjernen av Trondheim. Dette skyldes at det er innenfor kjerneområdene Nettbuss i dag har sine flybussruter. Vi har allerede et pristillegg på vårt flytaxi-tilbud til bydelene som ligger utenfor kjerneområdene, sier administrerende direktør i Trøndertaxi, Hege Dahle.

Dahle forteller at tilleggene som i dag gjelder for flytaxien til og fra disse bydelene, vil bli overført til den nye tjenesten. Hvor mye tilleggene er på for flytaxi i dag, finner du her (OBS! Dette er en ekstern lenke).

Toget billigst

Selv om det nye tilbudet er et rimeligere reisealternativ enn å ta flytaxi, er det langt fra det rimeligste alternativet. En kjapp oversikt adressa.no har laget, viser at det er å ta tog fra Trondheim som er det billigste reisealternativet til Værnes.

Med toget koster det fra Trondheim sentralstasjon til Værnes 74 kroner én vei. Fra Heimdal koster det 91 kroner.

Flybussens konkurrent, Værnesekspressen, krever 140 kroner for å ta deg fra Trondheim til Værnes. En tur-retur-billett koster 240 kroner med selskapet.

Velger man å kjøre bil, koster Avinors billigste parkering for én uke 560 kroner. Forutsetningen da er at man har bestilt parkering på forhånd, og at bilen blir stående ute. Vil man stå inne i parkeringsgarasjen, er prisen for én ukes parkering 720 kroner. Også sistnevnte pris forutsetter at du har bestilt på forhånd.

Skal du parkere på Sandfærhus parkering, må du ut med 750 kroner for én ukes parkering.

I tillegg til de to siste alternativene må man selvsagt også legge til utgifter til bompenger og drivstoff.

Kartet viser kjerneområdene i Trondheim (de fargelagte feltene) hvor prisene som er oppgitt gjelder. Utenfor disse kommer et pristillegg. De røde markørene viser «drop punktene» for de forskjellige sonene. Foto: Illustrasjon: Nettbuss/Trøndertaxi