Et tog fra Røros til Trondheim kjørte inn i en endebuffer på Trondheim S klokken 07.35 mandag morgen. Fire personer ble sendt til St. Olavs Hospital.

Markedsansvarlig Hilde Lyng forteller at de forventer at Havarikommisjonen på stedet mellom klokka 13.00 og 13.30.

Fire innstilte tog

Da skal de snakke med lokfører og gjøre undersøkelser av skinner og togsett, sier hun.

- Neste blir å få toget på verksted og vi får undersøkt skader, legger hun.

NSB må innstille noen tog etter ulykken:

Klokka 14.56 Rotvoll til Støren

Klokka 15.52 Trondheim S til Heimdal

Klokka 16.15 Støren til trondheim S

Klokka 16.32 Heimdal til Storlien- Östersund

Lyng sier at de foreløpig ikke vet konsekvensene for resten av uka. Det er Mantena på Marienborg som vil gå gjennom toget og se på skadene. De vil reparere det på Marienborg.

Rundt 50 passasjerer

Det var nærmere 50 personer om bord i toget.

- Alle sammen, bortsett fra de skadde, gikk av toget og dro dit de skulle som vanlig. Vi har ikke fått noen henvendelser fra dem.

Konduktør og lokfører har fått snakket med sine nærmeste ledere og har fått tilbud om psykolog og faghjelp fra bedriftshelsetjenesten. Det var kun disse som var på jobb om bord i toget da ulykken skjedde.

- Vi har prosedyrer på dette når sånt skjer.

Følg Adresseavisen på Instagram

Lik adressa.no på Facebook

- Frarådet å jobbe med en gang

- Når vil de to ansatte være tilbake på jobb?

- Om de skulle ønske å være tilbake på jobb i dag, så tror jeg det er frarådet. Hvor lenge de blir borte fra jobb, tror jeg vil handle mye om hvordan de føler det og når de er klar for komme tilbake.

Lokfører er en erfaren ansatt hos NSB. Han har vært i avhør hos politiet og har gitt sin forklaring.

- Jeg har ikke snakket detaljert med ham. Det vil Havarikommisjonen gjøre.

- Veldig takknemlig

Endebufferen vil etter hvert bli skiftet ut før man kan bruke sporet igjen. Dette sporet må ha en endebuffer hvor tog kan hensette vogner slik at de ikke kommer i bevegelse. Endebuttstokken ble knust til pinneved. En slik stokk brukes til fange opp materiell som ikke kan fortsette forbi endestoppen.

- Først må toget tas vekk. Å sette opp en endebuffer, er trolig rimelig raskt gjort. Men det er det Jernbaneverket som gjør.

Interne folk fra NSB og Jernbaneverket vil gjøre egne undersøkelser, og vil eventuelt bidra med informasjon til Havarikommisjonen.

- Vi vil gjøre egne undersøkelser. Det er vanlig i slike type hendelser, sier Lyng.

- Det er utrolig trist at noe slikt skjer. Men av og til skjer uhell. Vi er veldig takknemlig for at ikke flere ble skadd og at de som ble skadd ble godt tatt vare på, sier hun.