– Trondheim blir et «ødeland» for elbiler dersom fordelene fjernes. Markedet vil kollapse, hevder kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening.

Som meldt i Adresseavisen mandag, mener Senterpartiets Marte Løvik og Ola Borten Moe at elbiler ikke lenger skal parkere gratis i byen, kjøre i kollektivfeltene og gjennom bomstasjonene uten å betale for seg. Løvik og Borten Moe er henholdsvis første og tredjekandidat for Senterpartiet i Trondheim foran kommunevalget.

LES OGSÅ (Pluss): SP vil fjerne fordeler for elbiler i Trondheim

LES OGSÅ (Pluss): Elbiler overholder ikke p-tid

Elbilforeningen er ikke uenig i at elbilene skal ha tidsavgrensede fordeler, men det er altfor tidlig å gjøre noe ennå.

– Fordelene skal ikke vare evig, men de må gjelde til elbilene er konkurransedyktige på egen hånd. Av omkring 2,5 millioner biler i Norge, utgjør elbilparken snaue to prosent. Det er synd at enkelte politikere skaper usikkerhet rundt elbilpolitikken. Den er en stor suksess, og det er tverrpolitisk enighet om at den fungerer godt, sier Haugneland.

Foreningen kjenner ikke til at elbilene i kollektivfeltene i Trondheim skaper problemer for bussene.

– Bussen skal frem, men elbilene skaper ikke problemer for kollektivtrafikken ennå, sier Haugneland.

Ordfører Rita Ottervik (Ap) mener det begynner å bli krevende at elbiler kjører i kollektivfeltet på grunn av høy busstrafikk.

– Kanskje er det på tide å ha en diskusjon rundt akkurat denne fordelen, sier Ottervik til Adresseavisen.

Geirmund Lykke (KrF) peker på at mange elbileiere parkerer gratis på jobben, og dette var ikke hensikten. Yngve Brox (H) mener den største utfordringen med ordningen for elbilene er parkeringsfordelene. Mange bruker den til gratis jobbparkering. Knut Fagerbakke (SV) mener parkeringstiden elbiler kan stå uten å flytte seg bør kortes ned fra fem til tre timer.