17. mars i fjor ble bomringen i Trondheim utvidet med 16 nye bomstasjoner.

Trykk deg rundt på kartet for å se hvor mye disse stasjonene og de gamle bomstasjonene i Trondheim har tjent inn det siste året.

Adressa.no har fått tall fra Trøndelag Bomveiselskap som viser hvor mange passeringer hver enkelt bomstasjon har hatt det første året etter de nye bomstasjonene ble satt opp, og hvor mye penger hver enkelt bomstasjon har bidratt med til Miljøpakken.

Bidraget er passeringsinntektene fratrukket kostnader. Kostnader består av driftskostnader for bommen, leie av datasystem, tap, og bomselskapets administrasjon og driftstjenester. Kostnadene for administrasjon og driftstjenester utgjorde cirka tre øre per innkrevet krone i 2014. I 2015 blir andelen ifølge bomveiselskapet redusert ytterligere.

I tillegg fremgår bidrag per passering for den enkelte stasjon. Miljøpakken har imidlertid times-tak og måneds-tak som begrenser hvor mye den enkelte betaler, og noen bommer har spesielle rabatter.

Beregningene som vises på kartet er basert på trafikktallene i perioden fra 1. april 2014 til 31. desember 2014. Tallene for de tre første månedene i år er beregnet ut fra trafikken disse månedene.

Tallene viser at det totalt er hentet inn 519 047 939 kroner. Ekskluderer man stasjonene som går på veiene til Klæbu blir beløpet 489 906 666 kroner.

Før stasjonene ble satt opp beregnet man at stasjonene ville hente inn 490 millioner per år. Dette stemmer godt overens med realiteten.

Som det går frem av grafikken er det bomstasjonene på Tonstad har tatt inn mest penger. Disse stasjonene står for over 100 millioner kroner av inntektene til Miljøpakken det siste året. Dette er over en femtedel av alle inntektene Miljøpakken har fra bommene i Trondheim.

Av: Lorns Bjerkan