- I flere år har mannen tatt taxi uten å gjøre opp for seg. I det siste har aktiviteten tatt seg opp igjen, så vi så oss nødt til å advare våre sjåfører, sier administrerende direktør i Trøndertaxi, Hege Dahle.

Ikke voldelig

Det var tidligere denne uken ledelsen sendte ut en intern melding til sine over 1000 sjåfører og løyvehavere, samt kundebehandlere. I meldingen heter det at Trøndertaxi over lengre tid har vært utsatt for en person som tar taxi svært ofte uten å gjøre opp for seg. Personen navngis i meldingen, og det står også at han fremstår som svært sympatisk og høflig i møte med sjåførene. Ofte skal han innom flere adresser.

Mannen opererer med flere forskjellige telefonnummer, men disse er nå sperret for bestilling av taxi. I meldingen heter det også at personen ikke er voldelig.

Tilbyr tyvgods som betaling

- Det er svært sjeldent vi går ut med slik advarsel, men det er blitt et så stort problem at vi måtte gjøre noe. Vi har sett oss lei på at vi blir lurt, og har prøvd flere ting for å stoppe dette. Men det har ikke hjulpet, sier Dahle.

Turene mannen tar koster ofte mellom 500 og 1000 kroner. Ifølge Dahle tilbyr mannen ofte tyvgods som betaling for turene, noe sjåførene selvfølgelig ikke kan motta.

- Det er vanskelig å dokumentere nøyaktig omfang av antall turer da han ofte bestiller bil gjennom venners telefon og navn. Vi anslår det samlede beløpet som han har kostet oss til å være minst 100 000 kroner. I tillegg kommer utgifter som kan knyttes til forsøk på innkreving av beløpene, sier hun.

Henlegges

At folk stikker fra regningen eller ikke gjør opp for seg skjer fra tid til annen. Men så gjentagende som denne personen har lurt sjåførene, har hun ikke vært borti tidligere.

- Minst én drosjeeier har anmeldt forholdet. Men mange unnlater å anmelde forholdene da disse i all hovedsak blir henlagt av politiet, noe jeg kan forstå all den tid det er andre og større ting som må etterforskes. Men for oss er det nå et så betydelig problem at vi advarer mot mannen, sier hun, og legger til at én sjåfør har fått utbetalt kostnaden for drosjeturen etter lang tid gjennom Statens Innkrevingssentral.

- Hvordan fremstår personen?

- Det er ingen som melder om at han er ubehagelig på noen som helst måte. Men det er det at han ikke betaler for seg, og det er ikke bra.

Følg Adresseavisen på Instagram

Lik adressa.no på Facebook

Følg Adresseavisen på Twitter