Profilerte stillinger

Bensinprisene etterforskes

Foto: KIM NYGÅRD

Konkurransetilsynet etterforsker nå mulige ulovligheter i bensinmarkedet. Tilsynet undersøker også hvordan prisdannelsen av bensin og diesel skjer i Norge.

STEIN BJØRU
Publisert: 24.05.2008 kl. 12:56
Endret: 25.05.2008 kl. 17:56

SI DIN MENING: Hva synes du om bensinprisene?

- Vi mottar en rekke tips fra personer som gir oss informasjon om hvordan prisene dannes i dette markedet. Dette er ting vi undersøker. Men like lite som politiet kan fortelle om sin etterforskning, like lite kan vi gå i detalj om hvordan vi arbeider, sier avdelingsdirektør Lasse Ekeberg i Konkurransetilsynet til Adresseavisen.

Men Ekeberg bekrefter at det er startet innsamling av veiledende priser fra de fire store selskapene - Statoil, Esso, Shell og Yx.

- Bakgrunnen er at vi er klar over det mønsteret som blant annet Frode Steen og Øystein Foros ved Handelshøyskolen har påpekt: At prisene returneres til veiledende priser hver mandag, og at det så i påfølgende uke blir konkurrert. Men så har prisene en tendens til å falle tilbake til veiledende pris på mandag igjen.

- Vi ser nå på virkningen av denne praksisen, og det faktum at man bruker internett til å veilede om prisene på bensin og diesel, s ier Ekeberg.

Konkurransetilsynet regner med å ha resultatet av sine undersøkelser ferdig en gang i juni. Konkurransetilsynet merker en voldsom interesse for bensinprisene for tida.

- Ved siden av matprisene, er det vel drivstoffprisene vi får mest henvendelser om, sier Lasse Ekeberg.

Konkurransetilsynet er også opptatt av fusjoner og oppkjøp i dette markedet.

- Fordi markedet er konsentrert kun om fire selskaper, legger vi stor vekt på å følge med når det skjer fusjoner, sier Ekeberg.

På banen

Konkurransedirektør Knut Eggum Johansen reagerer på et oppslag Adresseavisen hadde om bensinprisene onsdag denne uken.

- Her blir det påstått at Konkurransetilsynet ikke er på banen. De t er feil, sier han.

- Avdekking og sanksjonering av ulovlig prissamarbeid, anbudssamarbeid og markedsdeling er et prioritert satsingsområde for Konkurransetilsynet. Vi vurderer løpende om det foregår ulovlig kartellsamarbeid i alle bransjer. Når det gjelder prisutviklingen i drivstoffmarkedet har vi detaljert kunnskap om dette. Men ved konkrete undersøkelser for å bekrefte eller avkrefte mistanker om mulige lovbrudd, kan vi av prinsipp ikke redegjøre offentlig for hva som gjøres når, hvor og hvordan, sier konkurransedirektør Knut Eggum Johansen.

I går startet en boikottaksjon mot Statoil og Shell på nettet som tar til orde for å boikotte de to selskapene.

Forbrukermakt

Aksjonen er registrert både hos Statoil og Shell. Begge selskapene gir uttrykk for at de har forståelse for at folk synes drivstoffprisene er høye.

- Når bensinen koster tretten kroner, har oljeselskap og bensinstasjoneier bare en krone til fordeling som fortjeneste. Vi har derfor mulighet til å sette ned prisen med bare en krone for fortsatt å kunne tjene på salget. Men vi må jo også ha noe for å drifte en stasjon. Faren er at vi får en avskalling av stasjoner. Det er en reell fare for det - det er skjedd i Sverige, sier Svein Ildgruben i Norske Shell.

Han tror det vil komme flere aksjoner de nærmeste dagene.

- Vi vet om minst en aksjon til, og det kan komme flere, sier Ildgruben.

Knut H. Hansen i Statoil sier at han ikke har fått tilbakemelding om at den mulige boikottaksjonen så langt har fått noen effekt for selskapet.

LES OGSÅ: E-postaksjon mot bensinprisene

SI DIN MENING: Hva synes du om aksjonen?

Diskuter denne saken

Innsendt av Idi Ota, 26.05.2008 10:31:39

Prisene fastsettes av byråkrater. Avgiftene fastsettes av byråkrater.

Og nå skal prisene "etterforskes" av byråkrater... Det kan da ikke være noen som på ramme alvor forventer at noe kritikkverdig kommer ut av dette?

Innsendt av Fullt Navn, 26.05.2008 18:02:41

Prisene settes av kjedene basert på oljepris, avgifter og konkurranse. Avgiftene avgjøres av stortinget, ikke byråkrater.

Innsendt av Mumle, 26.05.2008 22:00:03

Fælt så bastant du skulle være i dag. Kan du bevise dette utsagnet ditt?

Innsendt av Fullt Navn, 26.05.2008 23:49:57

Jeg innser at jeg overvurderte mitt FrP-publikum. Siden du ber om kilder; har du noen grunn til å anta at jeg tar feil? Hva bygger du i så fall det på?

Innsendt av Knut_, 26.05.2008 23:35:29

Alle som har fullført grunnskolen vet at det er stortinget som fastsetter avgiftssatsene i statsbudsjettet. Altså ikke byråkrater, men stortingsflertallet.

Ellers, så er det vel naturlig at den som skal selge et produkt, her bensin, bestemmer seg for en pris på produktet. Og da vil de sette prisen ut fra ettersørsel, råvarepris, foredlingskostnader, transportkostnader, interne og eksterne kostnader. Hvem andre skulle være aktuelle til å bestemme denne prisen...

Innsendt av Ta Dæm!, 26.05.2008 09:08:16

Ja, det er mest å hente på avgiftene.

Men, avgiftene kan ikke påvirkes med annet enn stemmeseddel. Så derfor ønskes denne aksjonen velkommen, i høyeste grad.

Og dere som klager på denne aksjonen, kan gjerne foreslå noe bedre? Jeg blir med på det også, jeg.

Innsendt av GSX R, 26.05.2008 00:18:34

lit rart at andre olje produserende land,bygger opp landet, mens Norge bygger det ned. (Vi er bare rik)

Innsendt av Mumle, 25.05.2008 17:28:56

Ser at folk angriper både stat og bensinselskaper for de høye bensinprisene.

Men prisene blir jo fastsatt av OPEC's pris på råolje. Bensin og diesel blir som kjent framstilt av råolje. Prisen for råolje er historisk høy. Per i dag er den 132 dollar fatet. Dette er 656 kroner med dagens dollar (Dagens dollar er svak, rundt 5 kr). Siden et fat er 159 liter innebærer dette at 1 liter råolje koster 4.1 kr. Så skal også drivstoffet framstilles.

Hva prisen kommer på totalt, vet jeg ikke. Men at den er betraktelig høyere er det ingen tvil om. I 2007 lå vel oljeprisen rundt 70 dollar per fat, noe som innebærer 2.2 kr for samme scenario. Og igjen, dette med svak dollarkurs. Eller er det sterk krone?

Så, det er ikke så mye å gjøre med selskapene i dette tilfelle. Det som nok må gjøres her er å få sjekket ut hva avgiftene staten tar inn går til. Og om det er mulig å gjøre noe med disse uten at det får konsekvenser for infrastruktur.

Så, det vi ser nå kan være begynnelsen på en mye dyrere hverdag for billisten dersom prisen for råolje holder seg på det nivået det er nå.

Mestparten av olje eksporteres fra Norge, og det tjener man jo på. Men, det jeg lurer på er om ikke så så mange % kan øremerkes det norske markedet slik at ikke prisen går helt ut av kontroll for oss i det minste?

Innsendt av Olav, 25.05.2008 15:46:41

Ser det er noen som mener at bensinpris ikke er dyrt i Norge i forhold til kjøpekraft. Det er veldig usosialt å si. Dette skyldes at de ikke forstår at bil er en nødvendighet i et moderne samfunn. Dette vil da være kostnader som direkte virker inn på familieøkonomien. De samme mener også at matprisene heller ikke er spesielt høye i forhold til kjøpekraft, men dette er også kostnader som virker direkte på familieøkonomien. Likens med strøm. Dette er jo til sammen kostnader som rammer de aller svakeste i samfunnet.

Innsendt av Fullt Navn, 25.05.2008 20:12:24

Selvsagt spiller alle de faktorene du nevner inn på familieøkonomien, men det gjør også inntekten. Siden inntektsnivået i Norge er høyt, betyr det bensin ikke er dyrt, selv om prisen i absolutte tall er høyere enn andre steder.

Det er forøvrig ingen menneskerett verken å eie eller å bruke bil.

Innsendt av Olav, 25.05.2008 21:00:42

Men, så er da også kostnadsnivået høyt i Norge. Hvis du trekker i fra disse kostnadene skal du se at nordmenn flest ikke sitter igjen med så mye mere enn en annen skandinav. Men, å bruke et nivå for å vurdere dette er usosialt det også, er ikke tanken til sosialister å ta vare på de som befinner seg under dette nivået?! Er det egentlig noe sosialistisk i politikken til SV og AP?

Innsendt av Fullt Navn, 25.05.2008 21:12:45

Kjøpekraften er høyere i Norge enn i Sverige og Danmark, men jeg kan ikke helt se at det er en menneskerett å ha høyest kjøpekraft i verden heller.

Pengene staten tar inn i bensinavgifter brukes ikke på vei, og de forsvinner ikke, så du skal nok ikke se helt bort fra at en hel del av det tilfaller de som er under nivået du snakker om via diverse velferdsordninger.

Innsendt av Olav, 25.05.2008 21:25:57

ja, de diverse velferdsordningene. Tror du på dette?

Innsendt av posse, 26.05.2008 08:34:46

Det blir nok en overaskelse for deg og dine blå kompiser,hvis Siv kommer til makta.Hun mener jo at de 700tusen som er trygdet,skal fylle opp arbeidsplasser bla i helse og omsorg.Det vil jo si at hun mener de fleste er arbeidsføre det,Olav.Da får hun jo masse trygdepenger å rutte med,eller?Da blir det billig drivstoff vet du,hehehehe.

Innsendt av Olav, 26.05.2008 10:24:37

Det vil jo være en bragd om Siv får ordnet med tilrettelagt arbeid for uføre i helse og omsorg-sektoren. Da blir det jo noe trygdepenger til over å bruke. Størstedelen av pengene vi betaler inn til staten går til å lønne offentlig ansatte. Det betyr at de avgiftene som tømmer lommene til de som har minst går rett i lommen til en kommuneansatt. Så, kan man kanskje være heldig å bli syk eller ufør, slik at man kanskje får se snurten av de pengene man har betalt inn igjen. Men, ellers ser man ikke noe mere til dem. Du trenger ikke være ufør eller syk for å slite økonomisk. Men, jeg ser AP, SV og du over hodet ikke ser problemet med at disse får enda mindre å rutte med. Resten klarer seg fint, for de er jo på inntektsnivået. Solidaritet med de som har minst. Det står ikke SV og AP for.

Innsendt av posse, 26.05.2008 17:23:44

Ja det ville nok være en umulig bragd.Hun skal vel få et stort problem med å få uføretrygdede folk til å jobbe innen helse og omsorg.Mange av de er jo uføretrygdet fordi de er syke selv.Men Siv mener vel tydeligvis noe annet.Ser du ingenting igjen av de pengene du betaler inn sier du?Hva med gratis skole,sykehus,hjemmesykepleie,avlastingsopphold osv?Hvor kommer finansieringen til bla disse tjenester fra?

Innsendt av Olav, 26.05.2008 22:01:52

De kommer vel fra ei smørje av ulike avgifter og skatter. På den måten kan man lure penger ut av folk. Det mest redelige hadde vært å fjerne en del avgifter og sette opp skatten. Men, velgerne ønsker ikke høyere skatt. Og, siden AP og SV ikke er redelige, så lurer de inn avgifter her og der. Ja, f.eks merverdiavgift på bensinavgift.

Innsendt av Knut_, 26.05.2008 09:00:24

Du er sikker på at du mener trygdepenger nå posse?... Du skulle vel kanskje ha skrevet tryllepenger i stedet...

Innsendt av posse, 27.05.2008 00:47:47

Selvfølgelig blir det tryllepenger:-)

Innsendt av Fullt Navn, 26.05.2008 07:35:20

Vi har til enhver tid ca. 700000 mennesker i arbeidsfør alder som får betalt av staten for å sitte i sofaen. Det hadde vi ikke hatt hvis vi ikke hadde velferdsordninger.

Du kan jo flytte til Somalia og se om du merker noen forskjell.

 

Skriv din kommentar

Tittel*

Kommentar

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

Relaterte artikler

Her lander jumbojetflyet

Se det enorme flyet med spanske turister gå inn for landing på Værnes. Foto: Olav Wold Se mer

 
 

- Måsen angriper barna våre

Hekkende måsepar terroriserer borettslag i Trondheim. Les mer

 

På bytur med barna

Andemor tok like godt med hele barneflokken på sightseeing. Se video

Savner du noe rosa?

Folk legger igjen de utroligste ting etter å ha tatt drosje hjem fra byturen. Se hva folk glemmer igjen i drosjen

 

Mistet hjul i Moholtlia

Lange køer på Omkjøringsveien i rushet. Les mer

 

14-åring tatt etter skyting ved sørtysk skole

En 14 år gammel gutt med skytevåpen er arrestert etter at han utløste storalarm ved en skole i Memmingen i Sør-Tyskland. Gutten avfyrte flere skudd, men ingen ble skadd i den dramatiske episoden. Les mer

 

14-åring tatt etter skyting ved sørtysk skole

München (NTB-DPA-AFP): En 14 år gammel gutt med skytevåpen er arrestert etter at han utløste storalarm ved en skole i Memmingen i Sør-Tyskland. Gutten avfyrte flere skudd, men ingen ble skadd i den dramatiske episoden. Les mer

Solvik-Olsen vurderer å gi seg på Stortinget

Oslo (NTB): Fremskrittspartiets finanspolitiske talsmann Ketil Solvik-Olsen har foreløpig takket nei til renominasjon, men har fått ekstra betenkningstid. Les mer

 

45-åring alvorlig skadd i paragliderulykke

Trysil (NTB): En 45 år gammel mann er brakt til Ullevål sykehus i Oslo med alvorlige skader etter en paragliderulykke i Trysilfjellet tirsdag ettermiddag. Les mer

Tilspisset i Syria etter bortføring

Beirut (NTB-Reuters-AFP): Den syriske regjeringshæren har stormet en by nord i Syria, nær stedet der minst 13 libanesiske sjiamuslimer ble bortført av opprørere. Les mer