- Det er helt meningsløst at vi skal rydde opp etter private entreprenører som tilgriser det offentlige veinettet. Dette er penger vi kunne brukt til andre ting for innbyggerne, sier planlegger Imre Aleksandersen.

Stort problem over hele byen

Han og ingeniør Kjetil Haarberg fra Trondheim bydrift står ved Grilstad Marina, og ser på utbyggingen i området. De kunne like gjerne stått andre steder i byen hvor det bygges, for budskapet er det samme når de ser tunge kjøretøy som kjører ut på de offentlige veiene, og støvskya står etter dem. Etter hvert legger støvet seg på veien eller sniker seg inn i hus i nærheten.

- Dette er et kjempestort problem. Ikke bare her, men også på Tiller, Rosten, Tyholt og andre steder i byen hvor det bygges, sier Haarberg.

Halv million kroner

- Hva er verst?

- Støvet. Det legger seg ikke bare i veiene, men er veldig irriterende for innbyggere i nærheten av byggeplasser også. Svevestøv medfører helseproblemer for en god del mennesker. Men også regnvær gir mye møkk på gatene, og fører til tetting av sluk, sier Aleksandersen.

- Hvor mye penger bruker dere på å rydde opp etter private entreprenører?

- Det er ikke lett å anslå, men rundt 500 000 kroner i året er det nok, sier Haarberg.

Bydrift har satt av cirka ti millioner kroner i driftsbudsjettet for veinettet. Med ekstraregningen grunnet rengjøring går det igjen utover innbyggerne.

- Disse pengene kunne vært brukt til asfalt, kantstein og diverse oppgradering. Vi har ikke flust av penger så dette mener vi er helt bortkastet for oss å drive med, sier han.

Pålegger rengjøring

Trondheim bydrift kan pålegge rengjøring av offentlig vei på entreprenørs regning. Det har skjedd, og vil skje igjen. Men det er ifølge Haarberg ikke alltid like enkelt å finne ut hvem som har skylda. Flere entreprenører er gjerne delaktig i samme byggeprosjekt, og Aleksandersen opplever ofte at skyldspørsmålet skyves videre.

- Vi forholder oss til utførende entrprenører  men det tar gjerne litt tid før vi kommer til rette person. Det viktigste for oss er uansett at dette er noe som ikke er vårt ansvar. Det er entreprenørene som sitter med ansvaret, og det må alle utbyggere ta høyde for. Det hjelper ingenting å si til oss at det ikke er satt av penger til rengjøring, sier Aleksandersen.

- Hva vil dere gjøre utover for at entreprenørene lærer?

- Vi må bli strengere, og bestille rengjøring i mye større grad enn det vi gjør nå. I ytterste konsekvens kan vi politianmelde dette, men dit vil vi ikke, sier Aleksandersen.

Haarberg mener det finnes gode tiltak for at biler fra byggeplass er rene når de kommer ut på offentlig vei.

- Noen klarer dette, men de fleste bommer. Og slik kan vi ikke ha det, sier han.

Avbøtende tiltak

Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) representerer 1950 bedrifter over hele landet, og hovedtyngden av medlemsbedriftene driver maskinell anleggsvirksomhet. Leder i Sør-Trøndelag, Geir Arne Lodgaard sier at private entreprenørene er klar over problemet med støv, men tar ikke all skyld alene.

- Vi er kjent med at det kan være et problem med støv fra anleggsarbeid. Men det vil være kombinasjonen med massene vi kjører, og strøsand som ligger igjen etter vinteren. Så det er ikke bare de private entreprenørenes skyld. Men det er rett at det kan støve mye når det er lite nedbør over tid, og avbøtende tiltak kan begrense plagene. Blant annet avvasking av dekk, feiing av bil og støvdempende salter, sier Lodgaard.

Vil redusere omfanget

Han sier at entreprenørene blir tett fulgt opp, og MEF prøver å følge opp sine medlemmer etter beste evne.

- Det er klart det kan være en utfordring, og spesielt i tettbygde strøk får vi litt pepper. Vi vet at det er en del som plages på Grilstad Marina hvor det er blitt bygget ut i flere år, og vi jobber med å redusere omfanget både der og andre steder. Men det vil alltid være støv og støy knyttet opp mot utbygging, sier han.

- Er det noen entreprenører som gir blanke i dette, mens andre tar det på alvor?

- Jeg ønsker ikke å si at den eller den er dårligere eller bedre enn andre. Vi i MEF ønsker gjerne å bli fulgt opp, og vi må forholde oss til reglementet. Men det vil alltid være forskjell på hvordan situasjoner oppfattes, sier Lodgaard.

Vanskelig å fordele skyld

- Bydrift sier at entreprenørene skylder på hverandre når det skal fordeles «skyld». Hva tenker du om det?

- Jeg ser ikke bort ifra at det i enkelte bydeler er flere byggeplasser hvor massekjøring foregår hvor ansvar er vanskelig å fordele. Ingen ønsker å få ansvar for hva andre kan være skyld i, og det kan noen ganger være vanskelig å fordele skyld. For å holde orden på graving i offentlig vei og skiftplaner ved byggeplasser har Trondheim kommune etablert en egen enhet, service og kontroll, hvor ansvar for oppfølging ligger. Dette er en enhet som er selvfinansiert gjennom gebyrer fra all graving utført i offentlig vei, sier Lodgaard.

Ifølge Trondheim bydrift er det flere steder i byen hvor det bygges at sllike støvskyer følger de store lastebilene som kjører ut masse. Dette bildet er tatt på Sandmoen rett bak brannstasjonen. Foto: Rune Petter Ness
Ingeniør Kjetil Haarberg og planlegger Imre Aleksandersen i Trondheim bydrift er oppgitt over at private entreprenører tilgriser veinettet. Her står de nede ved Grilstad Marina hvor det bygges ut. Foto: Rune Petter Ness
Daglig leder for Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) i Sør-Trøndelag, Geir Arne Lodgaard. Foto: Privat