I dag er det offisiell åpning på nye Sentrum brannstasjon på Nyhavna. Den nyeste av de fire brannstasjonene i Trondheim er dermed tatt i bruk.

Mannskapene på Nyhavna er spesielt trent til aksjoner i vann.

– Vi kommer raskere til ulykker i sjøen eller ved havna. Responstiden er kortet ned, sier brigadeleder Trond Fjeldsæter i Trøndelag brann- og redningstjeneste.

Den nye brannstasjonen har en kai der både en båt til redningsdykkerne og sjøsprøyta «Anne Kathrine» ligger. Tidligere måtte redningsdykkerne kjøres fra Kongens gate til kaia.

Selv om brannmannskapene nå har flyttet fra Midtbyen, mener brigadelederen at utrykningstiden til sentrum fortsatt er den samme.

– Ved en brann eller ulykke i sentrum vil utrykningstiden så å si være lik. Det er god tilgang til hovedfartsårene, både østover og nordover fra denne tomta, sier Fjeldsæter.

Langsiktig investering

Den nye Sentrum brannstasjon er på 2423 kvadratmeter, og den er bygd for at ni personer kan være på vakt samtidig. Minimumsbemanning er er på sju personer.

Brannstasjonen i Kongens gate var 150 år gammel. Da er det bra å komme i et nytt bygg.

– Det betyr mye for trivselen at vi har fått et nytt bygg, sier brigadelederen.

Prislappen på de fire stasjonene har vært på rundt 640 millioner kroner.

– Det har vært en stor, men langsiktig investering. Nå trenger man ikke mer kapasitet i Trondheim før man passerer 310 000 innbyggere, sier brannsjef Torbjørn Mæhlumsveen ved Trøndelag brann- og redningstjeneste.

Plasseringen til de nye brannstasjonene ble bestemt ut ifra hvordan byen utvikler seg og i hvilke områder man har størst befolkningsvekst.

– De nye stasjonene ligger langs E6, som er den raskeste utrykningsveien. Samtidig ligger nye Sentrum brannstasjon godt plassert, slik at det er enkelt å rykke ut til sentrum og trehusbebyggelsen, sier Mælhumsveen.

Brannsjefen mener at plasseringen av de nye stasjonene også bedrer beredskapen i nabokommunene Malvik, Melhus og Klæbu.

– Da det brant på Øysand i Melhus i forrige uke, var vi på stedet ti minutter før det lokale brannvesenet. Det viser at stasjonen på Sandmoen er godt plassert, sier Mæhlumsveen.

Arbeidet med stasjonene har tatt høyde for hvordan veinettet i byen utvikler seg. Arbeidet med en ny bru på Sluppen er ennå ikke i mål.

Byåsen er en utfordring

– Hovedbrannstasjonen på Sluppen er bygd for at brua skal være ferdig. Utfordringen nå er at det tar litt for lang tid over Sluppen bru til Byåsen, og at beredskapen derfor er litt dårligere. Vi mener at vi håndterer dette frem til at et nytt veisystem er på plass, sier Mæhlumsveen.

Nybygget på Sandmoen var den første av de fire som var ferdig. Erfaringene fra den stasjonen ble brukt i arbeidet med de tre andre stasjonene.

– Vi har gjort ferdig ett bygg om gangen, noe som gjør at vi har hatt mulighet til å utvikle stasjonene underveis. Vi har hatt god medvirkning på prosjektet, slik at vi har påvirket de løsningene som ble valgt, sier Mæhlumsveen.

Det er også lagt bedre til rette for vask og vedlikehold ved de nye stasjonene.

– Det er viktig for å få vekk giftige partikler og røyk fra utstyret etter at man har vært ute på oppdrag. Disse partiklene er kreftfremkallende, og det er derfor viktig å unngå eksponering, sier brannsjefen.

Brannvesenet har akkurat tatt i bruk nye Sentrum brannstasjon. Der har blant annet redningsdykkerne tilholdssted. Foto: Glen Musk, ADRESEAVISEN
TRONDHEIM Nyhavna: Brannvesenet tror på kortere utrykningstid når Sentrum brannstasjon, som den siste av de fire nye brannstasjonene, åpner denne uka. I dag øvde brannmanskaper på overflateredning i Nidalva, fra bryggeanlegget til nye Sentrum brannstasjon. Brigadeleder Trond Fjeldsæter Foto: Glen Musk, ADRESEAVISEN
Foto: Adresseavisen
Tirsdag øvde brannmanskaper på overflateredning i Nidalva, fra bryggeanlegget til nye Sentrum brannstasjon. Tobias Sæther går i vannet for å berge kollega Hans Erik Bohlin. Foto: Glen Musk, ADRESEAVISEN