Tirsdag ble det kjent at Traktøren på Sirkus shopping har stengt dørene. I mai gikk også kles- og interiørbutikkene Rom For Alle på Sirkus konkurs. Noora Café på kjøpesenteret har gått konkurs to ganger. Sist i november i fjor.

Nedleggelsene har ført til stor debatt om kjøpesenterets overlevelse. Både på adressa.no og på Facebook argumenterer folk både for og mot kjøpesenteret.

«Beste senteret i byen»

Noen er positive:

«Beste senteret i byen! Koselig, flotte sitte-arealer og mangfold i butikk-utvalg. Alt fra kjeder til nisje-butikker Suverent!»

«Uten tvil det beste senteret. Pluss for lekeland, åpne cafeer med ny lekestasjon og mye bra underholdning for barn. Trives her på en regnværsdag! Rolig atmosfære, kan ikke sammenlignes med byens øvrige senter. Skal jeg trekke frem noe negativt må det bli at jeg savner noen butikker og mangfold av restauranter.»

Les også: Kjøpesentrene ønsker seg pent vær

«Syns det er et passe lite kjøpesenter, rolig atmosfære og velger det hvis æ skal på kjøpesenter. Ellers foretrekker æ butikkan i midtbyen.»

«Stor boligutbygging i årene framover så trur Sirkus klarer seg utmerket.»

Les også: Ingen endring for kundene

«Rar atmosfære»

Andre er mer negative:

«Sirkus Shopping. Du får meg ikke dit om du betaler meg. Vært der én gang. Absolutt ingenting av noen form for interesse og håpløs tilgjengelighet. Lykke til.»

«For stort og sterilt - liker ikke. Lade City er like stort, men har greid å få til en annen atmosfære. Dyr dagligvarebutikk ødelegger mye. I tillegg litt kronglete parkering, iallefall utkjøring.»

«Rar atmosfære. Små trange butikker altfor store områder utenfor, kaldt, langt, rotete kjøpesenter..og for ikke å snakke om tungvint innkjørsel /tilgang .. nei.. savner gamle kbs jeg..»

«Kansje en gang i året. noe rare golv, blir dau slitn i fotan etter 1 time gåing innpå dær, mens andre senter kan æ vær i mange tima!!»

«...og alt for smalt utvalg av type butikker, spesielt rettet mot mannfolk...»

Følg adressa.no på Facebook her

- Tøft i Trondheim

Senterleder Trine Foosnæs mener det er naturlig at det er en kontinuerlig debatt rundt kjøpesenteret.

- Vi har rundt 2,2 millioner kunder i løpet av et år, og det er klart at folk har en mening om oss. Jeg ser på det folk skriver om oss som en meningsmåling. Vi har bygd fremtidens kjøpesenter, og det er annerledes enn de andre i byen. Men det var det vi ønsket, og vi kan ikke tekkes alle, sier Foosnæs, som ikke har lest alle leserinnleggene da adressa.no er i kontakt med henne.

I tilbakemeldingene går det igjen at utkjøringen fra parkeringskjelleren er et problem. Dette har senteret allerede tatt tak i.

- Kundene kjører ut på en fylkesvei, så vi har samarbeidet med Statens vegvesen for å gjøre utkjøringen bedre. 12. juni fikk vi satt opp piler i lyskrysset som vi testet forrige helg, og trafikken går mye fortere gjennom krysset nå, sier senterlederen.