- Det virker ikke som at de har satset, men heller at de bare prøver seg fram med et lite utvalg og vissent frukt og grønt, sier Kari Sandvik fra Trondheim.

Lørdag forrige uke åpnet Mathallen i Trondheim dørene, og mange nysgjerrige tok turen innom. Sandvik, som selv kaller seg matentusiast, var ikke innom på åpningsdagen, men tok turen mandag denne uken.

Hun hadde store forventninger til den nye Mathallen som skulle strekke seg over to etasjer.

- Da jeg så at det bare var en liten avdeling nede, og en kafé i andreetasje ble jeg veldig skuffet, sier hun.

Holder ikke mål

Mathallen har en rekke lokalproduserte varer, men også enkelte produkter fra Norge for øvrig og også resten av verden.

Sandvik ble ikke imponert over utvalget. Hun sammenligner utvalget i Mathallen med hvilken som helst nærbutikk.

- Mathallen levde absolutt ikke opp til forventningene. Generelt er utvalget bedre på Meny, sier hun.

I Norge er det fem mathaller, med den i Oslo som den mest kjente. Kari Sandvik tror folk flest så for seg en hall lignende den i Oslo.

- I hvert fall en større og med mer utvalg, av alt, legger hun til.

Overpriset

Sandvik la også merke til at Gangstad-osten var dyrere enn på butikken.

Eier av Gangstad gård, Astrid Aasen sier at de leverer samme pris til alle kundene sine.

- Det er forskjell på hva kundene våre tar av påslag. Mathallen satser på småskalamat og det er dyrere enn annen mat. Det kan være en utfordring å greie å overleve med slike produkter, sier Aasen.

Hun vil ikke blande seg inn i prissettingen hos de forskjellige utsalgsstedene.

Friskere og ferskere

Sandvik savner et større tilbud av ferskvarer.

- Mye var vakuumpakket. Jeg vil ha en friskere og ferskere mathall, sier hun.

Daglig leder ved Mathallen, Anne Morkemo, forklarer dette med at sesongen for lokale grønnsaker er forsinket.

Sandvik mener at folk er opptatt av kvalitet, noe de gjerne betaler litt ekstra for.

- Jeg ville kalt dette konseptet noe annet enn en mathall, sier hun og tilføyer at Mathallen spiller på eksklusivitet og fin innpakning, men at den ikke holder mål.

Morkemo er ikke interessert i å bli med i en debatt basert på én kommentar.

- Jeg kan si at vi skal utvikle Mathallen i takt med produsentene, og at den vil forandre seg hele tiden, sier Morkemo.

SE VIDEO: Bli med inn i Mathallen dagen før åpning

Les hele innlegget her

Ordet fritt: Mathallen vår

«Hvordan får de seg til å kalle dette en mathall? Det er jo en hån mot innbyggerne i Trondheim.

For det første, det er i én etasje, andre etasje er en kafé! Det skulle visst være kortreist mat der. Hva gjør et lite glass med «Tørket amerikansk bringebær» til kr. 70,- i hylla? «Fiskedisken» var ikke større enn salongbordet du har hjemme, der du betaler dyrt for fersk fisk og blåskjell. Kjøttdisken bugnet ikke av et rikt utvalg kjøtt. Det meste var vakuumpakket. Denne disken hadde også et areal på linje med et salongbord. Rundt om i hyllene var det oster som du kan få andre steder til sterkt reduserte priser. Glass og fint innpakket krydder var det mye av.

En mathall ser man for seg bugnende av friske frukter og grønnsaker. Visne salatblader og ikke mye fristende her heller. Visst er vi opptatt av kvalitet, men dette blir for dumt. Som en dame sa: «En liten filial av Bondens marked». Om du kommer med rullestol her, kan du ikke passere inngangen. Om jeg skal beskrive mitt inntrykk med to ord: Overpriset jåleri»

Skuffet matentusiast