Han mener kommunen og bystyret må bli en mer tydelig skoleeier.

- Vi opplever at når vi diskuterer kvalitetsmeldingen for trondheimsskolen, så er det ikke noe engasjement fra dagens flertall til å diskutere resultatene og forskjellene mellom skolene. De rødgrønne mangler engasjement og interesse for kvalitet og kunnskap i skolen. Samtidig vet vi at det er store forskjeller mellom skolene. Som skoleeier har vi en plikt til å gå inn i resultatene, og sette inn tiltak som kan bidra til at flere elever får større utbytte av matteundervisningen, sier Brox.

Lærer for lite

Ifølge skoleporten.no endte trondheimselevene som i vår gikk ut av 10. trinn opp med et snitt på 3 på matteeksamen. Fjorårets avgangskull fikk et gjennomsnitt på 3,2. Brox mener dette er for dårlig.

- Det er for mange som lærer for lite i matte.

- Men trondheimselevene scorer litt bedre enn det nasjonale gjennomsnittet som er på 2,9?

- Og det er fint. Men resultatene i år er verre enn i fjor. Dette er en utvikling som er motsatt av det vi ønsker oss, sier Brox.

Mattegaranti

- Hva kan gjøres for å snu utviklingen?

- Vi er nødt til å få til et løft for matte i Trondheim. For det første ønsker vi å utstede en mattegaranti. Når det avdekkes at en elev sliter med matematikk, så må vi sette inn tiltak straks. Vi ønsker også ressurslærere i regning på hver skole, lærere som har spesialkompetanse og som kan skape et faglig miljø rundt matte. Og så er det viktig at lærerne får en opplæring i det utstyret de har tilgjengelig. Det er satset på realfagsrom ved mange skoler, men vi får tilbakemeldinger på at det er behov for opplæring i bruk av dette utstyret, påpeker Brox.

- Er det nok lærere i trondheimsskolen til å gjennomføre disse tiltakene?

- Vi har sagt at vi trenger flere lærere i trondheimsskolen. Men dette er ikke det eneste virkemidlet. Vi må også sørge for at lærerne har nok kompetanse, og vi må gi læreren tid til å være lærer. Da trenger vi flere yrkesgrupper inn i skolen, påpeker Brox.

Stiller krav

Leder i oppvekstkomiteen, Marte Løvik (Sp), deler Brox' bekymring for matteresultatene. Men hun er uenig i at kommunen ikke er noen aktiv skoleeier.

- Når jeg besøker skolene, ser jeg at de jobber veldig systematisk med kvalitetsheving, og de oppfatter at kommunen stiller klare og tydelige krav til resultater. Når Ynge Brox sier dette, så lurer jeg på om han har vært ute i skolene, sier Løvik.

Hun ønsker nå å se nærmere på resultatene for å finne ut hvorfor elevene i år scorer dårlige enn tidligere.

- Målet er at vi skal gjøre det bedre, så derfor er vi ikke fornøyd når resultatene blir dårligere. Men samtidig må vi huske at det kan ta tid å snu utviklingen, resultatene kommer ikke over natta, sier Løvik.

Hun tror det er viktig å gjøre matematikken mer praktisk for elevene.

- Det holder ikke med ensidig repetisjon og tavleundervisning. Hvis en jobber med praktisk matematikk, er det lettere å forstå grunnprinsippene. Vi må jobbe med å løfte de svake elevene, men vi må også la de flinke elevene akselerere, sier Løvik.