Men DN tar foreløpig ikke noe bestemt standpunkt til det omstridte spørsmålet om Ørland, Bodø eller Evenes bør bli base for de nye kampflyene. Direktoratet aksepterer at det er disse tre stedene «eller kombinasjoner av disse» som er valgt ut som aktuelle for lokalisering av Forsvarets nye kampfly, går det fram av en høringsuttalelse til Miljøverndepartementet.

DN legger til grunn at de nye flyene vil gi «vesentlig økte konsekvenser for naturmiljø og friluftsliv», uavhengig av hvor flybasen plasseres.

Ramsar-område

DN påpeker at det i nærheten av alle de aktuelle flyplassene er naturreservater der formålet er å verne fuglelivet. Særlig framheves Grandefjæra naturreservat og tre fuglefredningsområder ved Ørland. Samlet har disse områdene internasjonal vernestatus som Ramsar-område.

Her gjør DN oppmerksom på at et alternativ med flytting av rullebanen vil bidra til at flyvirksomheten får vesentlig større virkninger på naturmiljøet, ved at selve flyplassen kommer i direkte konflikt med Grandefjæra naturreservat.

Verneverdier

DN nevner også Kjerkvatnet naturreservat ved Evenes lufthavn. Dette området har en viktig funksjon som beite- og trekkområde for ender og våtmarksfugl, skriver direktoratet. En annen verneverdi ved Evenes er knyttet til naturtypen kalksjøer.

DN mener at også hensynet til friluftslivet bør telle med når beslutningen skal tas om hvor kampflyene skal ha sin base. Direktoratet legger til grunn at de nye flyene vil medføre mer støy, og nevner spesielt de konsekvenser dette kan få for friluftsområder øst for Bodø.

Jagerfly lager støy. Foto: scanpix