- Det har ikke gått opp for meg ennå. Tenk at noen kan være så snille. Det er tydelig at Elkjøp har skjønt hva markedsføring er, gliser den 23 år gamle TØH-studenten fra øre til øre.

Når adressa.no treffer Camilla Skaget Hansen utenfor Elkjøp Giganten på Leangen fredag ettermiddag, er det ingen frustrert student som møter oss; det er et eneste stort smil. Hun har nemlig møtt opp for å motta en ny pc fra elektrokjeden, helt gratis.

LES OGSÅ: Camillas pc smeltet

Kasteball

Adressa.no skrev onsdag om Camilla Skaget Hansen, som har ventet sju måneder på å få ny pc fra Datakjeden etter at den gamle smeltet i juli 2008. Saken har gått frem og tilbake mellom Datakjeden, servicepartneren Infocare og Fujitsu Siemens (FS), da sistnevnte etter verkstedundersøkelse ikke kunne finne spor som tyder på at varmen som smeltet pcen kom innenfra. Skaget Hansen har siden da kjempet for å få ny pc over garantien, og involverte Forbrukerrådet i saken, uten at produsenten Fujitsu Siemens har rikket på at reklamasjon er utelukket.

Fritt valg

Nå står Skaget Hansen, lettere overveldet, foran en vegg dekket av pcer, invitert av butikksjef Jahn A. Johnsen til å plukke den perfekte.

- Du skal få deg ny pc i dag! Hva trenger du? spør Johnsen.

Sju måneder er altfor lang tid å vente på å få en ny pc, synes butikksjefen. Derfor sendte han følgende mail til adressa.no fredag morgen:

«Hei. Så artikkelen deres i går angående denne kundens problem. Om du kunne sette kunden i kontakt med meg så skal jeg sørge for at kunden får en ny pc av oss i dag. :-)»

Har fått flere tilbud

- Responsen har vært helt utrolig! På debattforumet på adressa.no har flere privatpersoner tilbudt seg å gi meg sine brukte pcer, forteller Skaget Hansen.

SI DIN MENING: - Ikke alene!

Men i stedet skal hun altså få en rykende fersk en.

- Det kan jo alltids skje at det er noe galt med produktet, men selger er uansett ansvarlig overfor kunden. Det skal være en sak mellom selger og leverandør, kunden skal slippe å fronte sakene slik Camilla har gjort, mener butikksjefen.

- Ikke hver dag vi gjør dette

Han innrømmer at det selvsagt er både markedsføring og sympati som ligger til grunn.

- Vi er ikke perfekte vi, heller. Og det er selvsagt ikke hver dag vi gjør dette. Men at kunden skal slippe å vente så lenge, det prøver vi å etterleve. Sju måneder med venting gagner jo ingen, sier Johnsen, og overrekker pc, programvare og virusprogram til en noe rørt student.

- Nå skal jeg rett på skolen for å skrive oppgave, fastslår Skaget Hansen, og legger til.

- Det føles som en bør er løftet av skuldrene mine.

I stedet har hun fått en tung pose i hånden.

Foto: PIA MARTINE WOLD
Foto: PIA MARTINE WOLD
Foto: PIA MARTINE WOLD
Butikksjef Jahn A. Johnsen ved Elkjøp Giganten Leangen lot Camilla Skaget Hansen velge mellom flere pcer. Foto: PIA MARTINE WOLD
Slik så den gamle pcen ut da Camill Skaget Hansen kom hjem fra jobb. Foto: PRIVAT