Trondhjemmere dumper nyfødte kattunger i fleng.
Endret: 09.08.2010 kl. 15:12
- Ungene ville fått en langsom død...Hjerterått
Hege Wensell, Dyrebeskyttelsen
- Helga har dessverre vært begivenhetsrik, sier Hege Wensell i Dyrebeskyttelsen til adressa.no.
Det er imidlertid ikke positive ting Wensell har opplevd. Løpetiden til huskattene begynner på våren. Og da kommer ungene, enten de er ønsket eller ikke.
- Tragediene dukker opp
- I april dukker de første tragediene opp. Folk har begynt å dumpe kattunger, nær sagt som vanlig på denne tiden, sier hun.
På lørdag kveld ble Dyrebeskyttelsen ringt opp av en jente som hadde funnet tre kattunger hensatt i en pappeske på en sti på Lian. Kattungene var fire uker gamle. De fikk navnene Peter, Joakim og Arni.
- Vi håper at de kan reddes, sier Wensell.
Nyfødte, kalde og sultne
Søndag fikk Wensell nyss om en enda styggere sak. Det var Foreningen for omplassering av dyr som fikk telefon fra en turgåer. Ved Ferista på Byåsen hadde han funnet en knallrød plastboks.
- Oppi den lå det tre nyfødte unger. De hadde ikke fått syn engang – og var satt ut for å dø i minusgrader og snø, sier Wensell.
Hun reagerer voldsomt på slik dyremishandling. I dyrevernloven står det klart at slikt ikke er tillatt i Norge. Men de aller fleste sakene som blir anmeldt henlegges. Likevel ønsker hun tips slik at de ansvarlige kan politianmeldes.
Langsom død
- Ungene ville fått en langsom død gjennom å sulte og fryse i hjel. Og de tåler lite når de er så nyfødte. Dette er hjerterått.
Selv om de nyfødte er tatt hånd om er det ikke sikkert de overlever. Ifølge Wensell er det svært arbeidskrevende. De må håndmates hver tredje time. Wensell håper at noen av adressa. nos lesere kan melde seg for å ta hånd om dem. Da ringer man 482 78 055.
- Om noen har en katt som nettopp har født så kan det være den vil ta til seg ungene, håper hun.
Brutale mot dyr
Wensell reagerer sterkt på at mange trondhjemmere er så brutale mot de forsvarsløse dyra. Hun ser helst at man tar ansvar for de.
- Eller at man i det minste kan kastrere kattene om man ikke vil ha kattungene.
Bytassen har det bra
For to uker siden var Wensell og Dyrebeskyttelsen opptatt av å redde Bytassen. Kaninen ble funnet på Byåsen med store bittskader etter å ha blitt hensatt. Nå er den imidlertid frisk.
- Bytassen har fått antibiotika og har det bra, sier hun.
Diskuter denne saken
Innsendt av Doxy, 09.08.2010 18:41:21
Det beste er å bruke børsa og skyt kattene etter hvert som en finner dei, for en katts naturlige oppvekstmiljø er i skogen og ikke i en blokkleilighet. Skal noen ha katt må en bo slik at katta får springe rundt i skog og mark, fange mus og være i sitt naturlige miljø. Det å ha innekatter som kun får være innestengt i en leilighet er dyremisshandlig og kun for å tilfredstille "finere" eiere.
Innsendt av Thomas, 09.08.2010 17:59:24
Kunna tenkt meg en katt jeg...vi har en fra ''Bakgårds katt ''fra før som ble funnet i ei pappeske i et busskur i Skaun for 2 år siden..lever det glade Bonde Liv i dag..hvordan kommer jeg i kontakt med dere?
Innsendt av katteelsker, 03.07.2010 22:28:34
så mye syke mennesker trodde jeg det ikke var i norge,så sykt menneske har blitt , for 20-25 år var det katter i alle hjem .men vi mennesker har blitt så fine ,kjøper møbler i 10000 klassen å er så perferkt ,men ett dyr kan vi ikke hjelpe .håper noen ser dere.jeg har 7 katter og koser meg med alle .status dritter jeg i.ps .... drømmen er å ha ett kattte hjem ,for 50 katter
Innsendt av Skeptisk, 09.08.2010 17:08:36
Det er sykt ja, helt enig. Mennesket har blitt virkelig sykt. Før drepte vi hverandre med øks, og nå setter vi ut katter, forferdelig utvikling. Det handler om prioritering. Vil vi diskutere hvorvidt vi bør sprenge bryllupsfester i Afghanistan med laserstyrte raketter fra verdensrommet? Eller bør vi diskutere om vi burde gjort mer for kattepusene? Jeg blir kvalm av folk som gnåler om dyrevern, mens vi som nasjon samtidig står for så mye menneskelig elendighet rundt om i verden.
Innsendt av teit, 09.08.2010 18:28:14
er mye verre og viktigere konflikter i verden til dags dato enn noen katter. Kan de ikke bare grunnlegge dyrepoliti og gjøre en jobb istedenfor å klage via media om at vi alle er så hjerteløse?
Innsendt av Mia, 22.04.2010 13:20:25
Jeg fatter det ikke, synes det er mange som kommer med negative og egoistiske kommentarer om dyr her! Håper dere ikke har barn, jeg regner med at alle dere dyremishandlere er barnemishandlere også, slik går ofte hånd i hånd!
Innsendt av katta, 21.04.2010 21:52:10
Hva er det som foregår oppi hjernen til folk som plager dyr. Ingenting antagelig. Jeg blir dårlig av å lese om slike tilfeller som i artikkelen her. Det må brukes mer spalteplass på slike saker- dessverre til dere som ikke tåler at det brukes plass på sånt... utrolig hvor mange tullete meninger som kommer frem i debatter som denne. Å få frem all dritten folk gjør mot dyr kan kanskje snu holdningene til folk.....
Innsendt av Baleklorvin, 20.04.2010 23:28:24
Det er stort sett hysteriske kvinnfolk som fyller opp huset med katter. Vi trenger en katteskatt for å bli kvitt hysteriet. 15000 per katt i året, veier ikke opp for urensligheten de representerer. Det kan imidlertid være en begynnelse.
Innsendt av wanvik, 09.08.2010 18:19:27
kattene i nabolaget mitt er flink til og ta mus og rotter..det vil vi ikke ha inn i hus..
Innsendt av Baleklorvin, 20.04.2010 23:22:48
En grevling eller 2 reduserer antall plagsomme katter. Jeg liker grevlinger bedre enn katter. Hva kan vi gjøre for å øke bestanden av grevlinger?
Innsendt av Dixi, 20.04.2010 15:25:34
Hvorfor kan dei ikke slå kattungene ihel selv og kast dei i søppelsunken. Da er vi ferdig med problemet. Tar små kattunger etter rompa og slår kattehodet hardt mot ein murvegg, mere tåler dei ikke før dei dør. Eller ta fram hagla eller andre jaktvåpen.
Innsendt av -kjb, 04.07.2010 10:28:26
akkurat det noen burde gjort med deg. Har du så mye forakt for annet liv, så er det synd du lever
Innsendt av Ann Tove Buklev, 11.05.2010 09:45:51
Skaffer man seg katt, så innebærer det kostnader. Det er bør være en selvfølge å ta kostnaden med å sterilisere kattene de skaffer seg om de ikke skal brukes i planlagt avl. En del mennesker burde aldri hatt omsorg for levende dyr!
Innsendt av Take a Chillpill, 20.04.2010 14:30:40
Det ER forskjell på mennesker og dyr. Skjønner ikke hvordan noen kan personifisere og holde alt dyreliv så innmari hellig. Slike folk har IKKE forstått livets og naturens harde realiteter.
Innsendt av If you knew what a chillpill was, you woulden't comment, 09.08.2010 19:57:35
At det faktisk går an å skrive en slik grusom kommentar, det er faktisk helt utrolig. Både mennesker og dyr er begge individer og levende vesener på denne jord, den ene forskjellen er at mennesket har vært så heldig og utviklet seg og fått makt over hele denne planeten, og som dermed også klarer å ødelegge den (ikke for å gå innpå en annen debatt). Dyr har like rett til å leve som mennesket. Det er slike folk som deg som IKKE har forstått livets og naturens faktiske realitet.
Innsendt av Ann Tove Buklev, 11.05.2010 09:48:18
Mennesket er ikke huleboere lenger og utviklingen har nok kommet noe lenger rundt deg, enn det du evner å se selv. Denne utviklingen med kunnskap rekker også ut til dyrehold. Synd du ikke evner å ta til deg mer av samfunnet du lever i, i år 2010
Innsendt av Atina, 21.04.2010 07:12:19
de som holder livet hellig, gjør det når det gjelder alt liv. Det handler om respekt. Vi har alltid hatt jakt, slakting av husdyr m.m .Eks .En ekte jeger har stor respekt, for det dyret han feller, og har samtidig en stor forståelse for livets og naturens harde realiteter.
Det finns ingen motsetning i det.Et slikt menneske ville aldri utsatt f.eks kattunger for en langsom og pinefull død.Innsendt av dyrevenn 1, 21.04.2010 15:49:49
Er helt enig med deg.
Innsendt av Turid S., 20.04.2010 12:02:38
Det måste väl gå att sterilisera el.kastrera katterna.
Innsendt av ærlig talt, 19.04.2010 23:19:12
å lete opp og overfokusere på følelsesmessige 'nyheter'! De ønsker jo å få frem slike reaksjoner som man ser her i kommentarene.
Katter har alltid fått kattunger (og hadde alle fått leve hadde kattene vært en plage i samfunnet). Det har derfor alltid vært behov for å avlive de man ikke kunne finne kjærlighetsfulle 'foster'foreldre til.Gør ikke dette vanskeligere og større enn det er. Å skape en lynsje-stemning er moralsk en værre handling!
