- Aldri vært så ille som nå

Trondheim bydrift måtte ansette en ekstra person etter rekordmange klager på dårlige veier.

Saken oppdateres.

Produksjonssjef for vei, Per-Arne Sæther, og hans kolleger i Trondheim bydrift har en travel vår.

- Det har vært et formidabelt trøkk når det gjelder tilbakemeldinger. Det har aldri vært så ille med tanke på veier som trenger vedlikehold, og vi har ikke vært i nærheten av antall publikumshenvendelser som vi har hatt hittil i år, sier han til adressa.no.

Se veisjefen beskrive forholdene i den kommunale Skjermveien på Byåsen i videoen over.

Beboerne i Skjermveien, som Sæther besøkte torsdag formiddag, mener veien er Trondheims verste. Beboer Bjørn Borthen beskrev den hullete veien som «en krøttersti» .

Misfornøyd med veien? Send oss bilde til webred@adresseavisen.no eller last opp video her .

1000 henvendelser siden nyttår

Sæther vil anslå at det har vært rundt 1000 henvendelser om dårlige veier siden nyttår. Det er en kraftig økning fra i fjor.

- Det skyldes i stor grad nettstedet fiksgatami.no . Det tok helt av, og det har vært spesielt mange klager den siste måneden, sier Sæther.

LES MER: Rapportér hull i gata di

I mars ble nettstedet fiksgatami.no lansert, hvor man kan melde inn veier man er misfornøyd med. Trondheim har ligget på klagetoppen , og for øyeblikket er det over 600 nye og eldre saker registrert.

Trondheim bydrift har måttet ansette en person på heltid for å ta seg av tilbakemeldingene fra frustrerte bilister i kommunen. Han legger ikke skjul på at de skulle vært flere.

Asfalterer 50 gater i året

Trondheim bydrift har ansvaret for 1319 kommunale boliggater og hovedveier som utgjør til sammen 512 km lang strekning. I tillegg har de driftsansvar for 70 km med fylkes- og riksvei i kommunen.

- Man vil garantert finne noe som er galt med nesten alle gatene. Det kan være alt fra en løs kantstein til store hull. I fjor rakk vi å asfaltere om lag 50 gater, og det sier seg selv at det vil ta sin tid å få alle gatene i god stand når man tar 50 per år, sier Sæther.





LES MER: - Har sjelden vært så ekstremt som nå

LES MER: - Til slutt vil ikke veien være kjørbare

LES MER: Trøndelags verste dump er tilbake

Etter påske vil de starte med asfaltsesongen, og da skal veiene lappes eller overtrekkes med asfalt. Hovedveiene som har bussruter blir først prioritert, deretter kommer boligveiene. Da er det trafikkmengde og skadeomfang som blir kriterier for hvilke veier vi tar først, sier veisjefen.

Etterslepet koster 565 mill. kroner

Trondheim kommune deltok i en kartlegging gjennomført av Kommunenes sentralforbund (KS) i 2009. Resultatet var nedslående for Trondheim sin del. Kommunens veinett har et beregnet etterslep i vedlikeholdet på 178 millioner kroner bare for å komme på et minimumsnivå. Dersom veinettet skulle oppgraderes til en tilfredsstillende standard er det snakk om 565 millioner kroner. Etterslepet har bygd seg opp de siste 20 årene.

- I år har vi fått tre millioner til ekstraordinære tiltak for å reparere asfaltveier. Det betyr at vi bruker 18 millioner kroner på å asfaltere veier i år. De siste årene har det ikke vært midler til å asfaltere noen grusveier i Trondheim, sier Sæther.

Eksplosjon av gravesøknader

Et annet problem er veier som blir ødelagt på gunn av gravearbeid. Kommunen har på tre år nesten fordoblet antallet gravesøknader.

- For tre år siden hadde vi 1000 gravesøknader, nå har vi 1800. Det er spesielt etterspørselen etter bredbånd som gir mange hull i veiene. Det er søkeren som må midlertidig tette hullet, men det er vi som setter det i stand til slutt. Vi ligger kraftig bakpå med 1400 hull som sto åpen ved nyttår, og det tallet har trolig økt, sier Sæther.

- Det føles som vi løper etter uten å noensinne komme i mål, sier han.

- Må dekke skader

Trondheim bydrift kan være erstatningsansvarlig for eventuelle skader som skyldes dårlige kommunale veier. Dersom kommunen har vært klar over at veien er i svært dårlig forfatning, og ikke har utbedret innen rimelig tid kan det hende de må betale for skader på kjøretøy.

- Det kommer en del klager, og noen av skadene må vi erstatte. Det er gjerne snakk om dekk og felger, og vi har sjelden vært borti store beløp. Det er snakk om 100-150 000 kroner i utbetalt erstatningskrav hvert år. Vi bruker vel like så mye midler på å gjøre en skikkelig saksbehandling, sier Sæther.

LES MER: Dekker bilskade etter hull i veien

LES MER: Se lista over fylkene med dårligst vei

(Foto: HÅVARD HAUGSETH JENSEN)

Foto: HÅVARD HAUGSETH JENSEN

(Foto: HÅVARD HAUGSETH JENSEN)

Foto: HÅVARD HAUGSETH JENSEN

(Foto: HÅVARD HAUGSETH JENSEN)

Foto: HÅVARD HAUGSETH JENSEN

Gikk du glipp av disse?