Ilevollen blir fikset

- Gaten er 600 meter med sammenhengende ødeleggelser.

Saken oppdateres.

Sjåføren i bilen til høyre for artikkelen var ekstra uheldig mandag morgen, da to av dekkene ble punktert i Ilevollen. Men nå blir det slutt på punkteringer, ødelagte felger og risikofylte sykkelturer langs gatas trikkeskinner.

- Ilevollen er 600 meter med sammenhengende ødeleggelser langs trikkesporet, men nå skal vi fikse gaten, og deler av Kongens gate, sier produksjonssjef for vei i Trondheim bydrift, Per-Arne Sæther.

Planlagt oppstart av arbeidet er torsdag kveld klokken 19.00.

- Mareritt for bil og fører

Ilevollen har vært en av de verste gatene i byen. Helt siden nettstedet fiksgatami.no ble lansert, har det kommet inn mange klager på denne 600 meter lange gaten.

En av klagene forteller at:

«Det er håpløst mye sprekker og hull langs trikkeskinnene fra ilevollen - skansen - kongensgate - st.olavsgate. Mareritt for bil og fører, samt myke trafikanter. Hvorfor blir det ikke lagt betong der skinnene går? sikkert kostbart, men lavere slitasje og mindre vedlikehold.»

- Takk og pris

Sæther har lenge vært bekymret for trafikken i Ilavollen. Gaten er stengt for ordinær biltrafikk, men taxi, sykkel og motorsykkel ferdes her.

- Det er veldig skummelt langs trikkeskinnene for sykler og motorsykler. Jeg har ligget søvnløs på grunn av det, og takk og pris for at det ikke har skjedd noe, sier han.

Arbeidet som nå blir påbegynt er ikke en varig løsning for Ilevollen. Fremtiden for trikken er usikker, og Trondheim bydrift kan derfor ikke utføre skikkelig grunnarbeid under skinnene.

- Problematikken er at skinnene er i bevegelse og ødelegger asfalten som ligger ved siden av. Det arbeidet vi skal gjøre nå er ikke en fullgod løsning, men det er det beste vi kunne gjøre med de ressursene vi har.

Ilevollen vil forhåpentligvis være hullfri i to til tre år etter at Trondheim bydrift er ferdige, tror produksjonssjefen.

Så om et par-tre år vil hullene være tilbake?

- Ja, man må påregne å holde på med vedlikehold og reparasjoner fremover.

Nå håper Sæther at naboene vil holde ut med litt støy og bråk om natten. Arbeidet vil foregå kun på kveld og natt, og trikken vil gå som normalt.

Les også: Anleggsområde stengt umiddelbart

Les også: - Svart asfalt er det beste jeg ser

- Felgene blir ovale til slutt

Dekkbransjen har hatt en stor andel kunder som har kommet inn med skader på bilen på grunn av hullete veier.

- Vi merker det ikke så mye på dekksalget, men det er helt klart at veiene ødelegger felger. Kundene våre kommer inn med risting i bilen, og problemer med balanseringen av felgene. Det kommer av de hullete veiene, sier daglig leder ved Tempe dekkservice, Sindre Langberg.

Å få ødelagt en felg kan være dyrt. Prisen varierer fra 1500 til 2500, men som oftest er det ikke verdt å fikse mener Langberg.

- Felgene ser ovale ut til slutt, og det er vanskelig å rette opp, sier Langberg.

At Trondheim kommune har begynt på jobben med å tette igjen alle hullene i byen, merkes ved dekkfirmaet.

- Ekstremt mange hadde ødelagte felger og måtte balansere de i vår. Langt mindre folk har kommet de siste tre ukene, så det er helt klart at det merkes, sier Langberg.

Sjekk ferske veimeldinger her

Følg adressa.no på Facebook her

Adressa.no har satt søkelyset på veitilstanden i Trondheim:

LES MER: Dette er de verste grusveiene i Trondheim

LES MER: - Aldri vært så ille som nå

LES MER: - Det ser ut som en krøttersti

LES MER: - Har sjelden vært så ekstremt som nå

LES MER: - Til slutt vil ikke veien være kjørbare

LES MER: Trøndelags verste dump er tilbake

LES MER: Rapportér hull i gata di

LES MER: Dekker bilskade etter hull i veien

LES MER: Se lista over fylkene med dårligst vei

(Foto: adressa.no tipser)

Foto: adressa.no tipser

(Foto: HÅVARD HAUGSETH JENSEN)

Foto: HÅVARD HAUGSETH JENSEN

(Foto: Privat)

Foto: Privat

Vis debatt
comments powered by Disqus
Gikk du glipp av disse?